Breng je boodschap over door middel van een animatie

10-08-2022 (12:08) - Creatie

Wanneer je als bedrijf producten of diensten aanbiedt, dan wil je daarover uitleg geven. Wat doet jouw bedrijf precies en hoe kun je een bepaald product gebruiken? Zeker voor complexere zaken is een animatie een uitstekende manier om verheldering te bieden. Niet zo gek dus dat je soort filmpjes steeds vaker voorbij ziet komen bij verschillende soorten bedrijven. Wat is de kracht hierachter? Wat maakt het zo populair? En waar moet je op letten als je dit ook voor jouw bedrijf wilt inzetten?

Wat is animatie?B

en je op zoek naar een manier om een boodschap over te brengen of uitleg te geven over een product? Dan kun je een animatie laten maken. Dit zijn geanimeerde filmpjes waarin je bijvoorbeeld uitleg geeft over je bedrijf, de werking van een product of interne processen. Steeds meer bedrijven kiezen voor deze manier van communiceren omdat het helder is en de boodschap niet alleen vertellend, maar ook middels beeld overbrengt. Deze combinatie zorgt ervoor dat de uitleg snel duidelijk is en goed blijft hangen. 

Makkelijk te verspreiden

Een groot voordeel van een animatiefilmpje voor jouw bedrijf is dat het makkelijk te verspreiden is en te gebruiken voor verschillende doeleinden. Je plaats de video op je eigen website, maar ook net zo makkelijk op social media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Ook kleine onderdelen of een stil beeld kun je eenvoudig gebruiken voor bijvoorbeeld een infographic, passend bij de animatie en je identiteit als bedrijf. Ook interne boodschappen zijn geschikt voor animatie. Hierin kun je processen aan je medewerkers uitleggen of nieuwe medewerkers informeren. 

Heldere boodschap

Animatie maakt het makkelijk om welke boodschap je dan ook wilt overbrengen, makkelijk te verhelderen. Een uitleg via tekst is vaak langdradig en zonder visuele ondersteuning is het voor lang niet iedereen goed te begrijpen. Door tekst en beeld te combineren slaan we informatie veel beter op en blijven we ook langer geboeid. Dit maakt animatie de perfecte manier om je boodschap helder over te brengen. Zelfs complexe zaken worden hiermee een stuk duidelijker. 

Te maken zoals jij het wilt

Een animatie kun je helemaal invullen zoals je het zelf wilt en dus passend maken bij jouw doelgroep. Je kunt eenvoudig inzoomen op details en zelfs dingen laten zien die met het blote oog niet zichtbaar zijn of nog niet bestaan. Er zijn in animatie bijna geen grenzen en dat maakt het ideaal om complexe dingen uit te leggen op beeld. Ook kun je de huisstijl verwerken in de animatie, zo is het meteen duidelijk dat het om jouw bedrijf gaat en gaat het naadloos op in je website. Je kunt hierin exact laten zien wat je wilt, zonder gekke dingen in de achtergrond of onnodige zaken in beeld. 

Makkelijk aan te passen

Een traditionele video maken kost veel meer tijd en vaak ook geld. Je moet hiervoor een locatie regelen, acteurs, de juiste filmopname apparatuur en je bent er vaak een dag of langer mee kwijt. Bovendien is het hierbij veel moeilijker om eventuele fouten later te corrigeren. Bij een animatie hoef je met al deze zaken geen rekening te houden. Voor kleine aanpassingen hoef je geen scènes opnieuw te filmen, maar kun je alleen datgene dat nodig is te corrigeren.

Waar moet je op letten?

Bij het maken van een informatiefilm middels animatie is belangrijk te letten op de tijdsduur. De video moet bondig zijn en niet te lang, anders haken mensen halverwege af. Denk van te voren goed na over de opbouw van het verhaal, dit doe je door het uitwerken van een script. Stel vast wat het doel is van animatie en welk publiek je hiermee wilt bereiken. 



 

 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.