CapeRock herontwerpt nieuwsprogramma's van RTL Duitsland

06-09-2022 (13:05) - Creatie

Na het succesvolle redesign van de drie X-Magazines in 2020, heeft CapeRock de afgelopen twee jaar nauw samengewerkt met RTL Duitsland om alle nieuwsprogramma's opnieuw vorm te geven. Het doel is om een sterkere samenhang tussen lineaire televisie en online televisie te bevorderen.

Nieuws, een van de belangrijkste contentpijlers van RTL Duitsland, biedt dagelijks onafhankelijke journalistiek aan miljoenen mensen op tv, online of via de app. RTL Nieuws maakt het mogelijk om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen voor een breed publiek. Dit concept werd vertaald in een intelligent ontwerpsysteem dat door alle media heen werkt. 


Nauwe samenwerking

CapeRock is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het nieuwsontwerp, het motion systeem, de on-air graphics en de choreografie van de studiographics op de verschillende led-schermen. De brand agency begeleidde RTL gedurende het complete proces van alle redesigns van de zes nieuwsprogramma's. Ze werkten nauw samen met het interne creatieve team en met de nieuws- en studio-afdelingen van RTL. Het nieuwe design voltooit de belangrijke transformatie van het merk RTL tot het toonaangevende mediamerk in Duitsland.

 

Rechtstreeks naar de studio

Het bevorderen van een sterke samenhang tussen lineaire televisie en online is een belangrijk aspect van dit project. Het nieuwe ontwerp kan worden gebruikt op alle mediakanalen en ook op kleinere apparaten, zoals smartphones. De nieuwsopener leidt de kijker rechtstreeks naar de studio, waar op verschillende schermen de headlines in een naadloze choreografie worden gepresenteerd voordat de uitzending begint met de nieuwspresentator.
 

Vervangen

Het redesign van RTL Aktuell en RTL Nachtjournal startte op 4 september, gevolgd door RTL Nachtjournal op 5 september en Punkt 6/7/8 en ook Punkt op 12 op 19 september.