De vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023

De vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023

05-12-2022 (10:36) - Creatie

Contentteams zullen komend jaar een oplossing moeten bedenken voor de onrealistische verwachtingen en gebrekkige interne communicatie. Dat zijn slechts een paar van de vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023 volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase.

Dit zijn de vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023:

Onrealistische verwachtingen

Realistische verwachtingen voorkomen teleurstellingen. Dat is juist nu belangrijk, aangezien teams onder druk staan omdat nieuw personeel schaars is. Ook op het gebied van content-technologie zijn er nog veel onrealistische verwachtingen. Sta stil bij hoe nieuwe technologieën als chatbots werken. Niet elk gesprek valt te automatiseren, sommige zaken bespreken we liever met mensen.

Geen goede workflows

Voor 65 procent van de contentteams is de workflow voor content-productie een uitdaging. Ontwerp goede workflows die voor iedereen helder zijn. Dit begint vaak al met het opstellen van een goede content governance. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat ook het gebruik van nieuwe innovaties in de weg, wat betekent dat organisaties nog verder achterraken bij de concurrentie.

Het vijfpotig schaap zoeken

Veel contentteams zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar dat bestaat niet. Dat los je op door taken in verschillende rollen vorm te geven. Veel organisaties zoeken bijvoorbeeld naar één conversation design-specialist. Maar de werkzaamheden voor conversation design zijn erg verschillend. Het gaat om werk dat zich richt op UX, AI, copywriting, data-analyse, psychologie en IT-development. Het is onmogelijk om al die skills in één professional te vinden.

Slechte interne communicatie

Het is de ironie die veel communicatieteams kenmerkt: de communicatie binnen het team- en met de rest van de organisatie is suboptimaal. Hierdoor is het nog vaak onduidelijk wat de uitdagingen zijn en hoe content kan bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Betere onderlinge communicatie en begrip van elkaars belangen lost dat probleem op. Geef extra aandacht aan interne communicatie en zoek meer aansluiting bij de business.

Homogene contentteams

Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Veel contentteams die we spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie.