Designbureau Resoluut zoekt nieuwe emoties met eigen rebranding
18-03-2022 (09:17) - Creatie
Designbureau Resoluut heeft een rebranding ondergaan. Waar voorheen de identiteit een volledig digitale insteek had gaan ze nu naar een nieuwe positionering die inspeelt op het spanningsveld tussen functie en emotie.
Resoluut werkt al sinds 2009 aan het creëren van merken en merkervaringen. Begonnen als digital product design bureau met de focus op het tot leven brengen van merken. Vanuit deze basis werkt Resoluut nog steeds. “Onze vorige positionering was hier een belichaming van. We noemden dat ‘digital first branding’. Merken opgezet voor de huidige tijd en tot leven gebracht diep in de digitale producten en ervaringen van onze klanten. Want dat is wat merk is, de som van de ervaringen die een klant met je heeft”, zegt Jasper Tempel, creative director en managing partner.
kracht van functie en emotie
De herpositionering en nieuwe visuele identiteit onderstreept deze visie en trekt hem nog verder. Volgens Jasper leven we in een tijd waar functie de boventoon voert: “Gemak is de basis van veel diensten en producten. Hier ligt een kans om een stap verder te gaan. Wij trekken deze merken en ervaringen naar de emotionele kant, zonder het doel of de functie te verliezen. Precies in dat spanningsveld is waar onze kracht ligt. Ondertussen zijn we zelf het digitale veld ontgroeid. We ontwerpen nu merken en hun ervaringen op elk touchpoint. Van fysiek tot diep in de digitale design systemen. Altijd met strategie als basis. Wij geloven dat merken pas echt een connectie maken als mensen iets kunnen voelen. Ervaringen waarbij de persoonlijkheid van een merk tot leven wordt gebracht. Dit is de functie van ons ontwerpwerk. Merken creëren waar zowel klanten als medewerkers iets bij voelen.”
strategie en design dichterbij elkaar
Volgens Rory de Graaf, strategy director en managing partner bij Resoluut vragen organisaties steeds meer om een complete aanpak om het volgende niveau in hun business te bereiken: “Het creëren van merkvoorkeur door middel van een sterke visuele identiteit en merkbeleving van het hoogste niveau beginnen bij de strategische basis van een bedrijf, wie wil je zijn en hoe wil je dat jouw klanten je zien en onthouden? Het design van een website, product of platform heeft direct impact op je bedrijfsresultaten en is daarmee onlosmakelijk verbonden met de strategie van je organisatie.”