GIOIA opent allereerste juwelenhub tijdens Amsterdam Fashion week 2025

GIOIA opent allereerste juwelenhub tijdens Amsterdam Fashion week 2025

04-08-2025 (11:06) - Creatie

Het digitale sieradenplatform GIOIA maakt haar debuut tijdens Amsterdam Fashion Week 2025 (AFW) met de eerste jewelry hub. Van zaterdag 30 augustus tot en met donderdag 4 september opent GIOIA in Galla studios de deuren voor het publiek met een inspirerend weekprogramma rondom sieraden en design, duurzaamheid en ambacht.

Bij de jewelry hub presenteren diverse premium merken zichzelf, waaronder enkelen die exclusief door GIOIA vertegenwoordigd worden. Denk aan ‘s werelds eerste wearable liquid jewelry van Rick Voro; Gaya Joyas, die zeldzame Peruaanse edelstenen verwerken in hun sieraden; en het onder celebrities geliefde Isshi uit New York, dat samenwerkt met sterren als Bella Hadid, Sabrina Carpenter en FKA Twigs.

Ook prominente Nederlandse merken nemen deel aan de hub, zoals BHUMI, bekend om hun 3D geprinte sieraden; Amsterdam Vintage Jewels, bekend om hun duurzame en bewuste keuzes waarbij sieraden worden gemaakt van gerecycled goud en ethisch gewonnen edelstenen; en O’Gem, bekend om haar ‘Red Carpet Rings’ gemaakt van duurzame materialen en bijzondere ontwerpen. Bezoekers kunnen de pop-up gedurende de week kosteloos binnenlopen, kennismaken met de ontwerpers en sieraden, en evenementen bezoeken waaronder de Jewelry & Gems show.

Een eerlijk platform voor onafhankelijke makers

GIOIA, Italiaans voor vreugde én sieraad, en tevens de achternaam van de 26-jarige Nederlandse founder Kate, gelooft dat makers meer gewaardeerd moeten worden. Na het eerder opzetten van een succesvol fast fashion sieradenbedrijf, waar ze van binnenuit de gebrekkige transparantie en ethiek van de industrie ervoer, voelde ze een diep verlangen om écht impact te maken. Ze richtte daarom eind 2023 GIOIA op, een digitaal platform dat onafhankelijke sieradenmerken op een eerlijke manier ondersteunt, vrouwelijke makers versterkt en consumenten helpt bewuste keuzes te maken.

Met GIOIA wil Kate onafhankelijke sieradenontwerpers online een wereldwijd platform geven en aan een publiek van liefhebbers en verzamelaars verbinden. Door middel van een streng selectieproces worden gerenommeerde, en vaak door vrouwen geleide sieradenmerken gecureerd. Het platform vertegenwoordigt inmiddels onafhankelijke ontwerpers uit Europa (waaronder Nederland, Spanje en België), Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Indonesië, het Caribisch gebied en Latijns-Amerika, in een prijscategorie vanaf 50 euro tot stukken van 10.000 euro.

Eerste fysieke aanwezigheid op AFW

Dat GIOIA juist tijdens Amsterdam Fashion Week haar fysieke debuut maakt, is geen toeval. AFW staat bekend als vooruitstrevend platform dat nieuwe stemmen in mode en design een podium geeft. De samenwerking markeert dan ook een belangrijke mijlpaal voor GIOIA, dat hiermee de stap maakt van een online-only ervaring naar een tijdelijke tastbare communityplek.

"Met deze hub wil GIOIA meer zijn dan een galerie of showroom. Het wordt een levendige plek waar verhalen worden gedeeld en verbindingen worden gelegd", zegt Kate Gioia, founder van GIOIA. "We willen de afstand verkleinen tussen maker en drager, tussen digitaal en fysiek, tussen cultuur en commercie. De GIOIA Hub is een ode aan sieraden als vorm van expressie, erfgoed en emotie."