Historisch wordt hysterisch

16-12-2016 (11:24) - Creatie

Parc Broekhuizen is een no-nonsense concept dat een visuele en culinaire ontdekkingsreis biedt op een authentiek landgoed. Een landgoed dat door de jaren heen diverse functies en bewoners heeft gekend, waaronder de rijke koopman Mr. Cornelis Jan van Nellesteyn die er in 1832 overleed. Strategisch en creatief bureau Fitzroy werd gevraagd om na te denken over de positionering, de identiteit en de doorvertaling naar alle elementen die nodig zijn om van Parc Broekhuizen een succes te maken. 


De gebouwen op het landgoed voelen historisch, maar deze grandeur kan ook tegen je werken. Daarom wilde Fitzroy het vooral luchtiger maken met communicatie, zodat Parc Broekhuizen ook bijvoorbeeld jongeren gaat aantrekken. Niet door gek te doen, maar door historische elementen hysterisch te maken. Binnen het landgoed hangen 5 bijzondere kunstwerken, geschilderd  door Willem Joseph Laguy rond 1780. Het zijn tragedies van Voltaire die de basis vormen voor alle communicatie rond Parc Broekhuizen.


James Kerr
Een aantal kopstukken uit de kunstwerken zijn de kopstukken in communicatie geworden. De figuren zijn in de nieuwe setting van het landgoed gezet en kregen een social upgrade met de nodige online humor. De nieuwe “kunstwerkjes” komen nu ook terug op onder meer de menukaart, viltjes, memoblokken, minibar-kaartjes, gifjes, maar ook in bijvoorbeeld het interieur (ontworpen door interieur architect Judith van Mourik). Hiervoor werd de Canadese gif-kunstenaar James Kerr ingeschakeld die samen met Fitzroy een aantal hysterische situaties creëerden. 

Naast alle communicatie rond Parc Broekhuizen is op basis van deze nieuwe creatie ook een eigen lettertype ontwikkeld. 


Strategie en concept : Fitzroy
Gif-illustrator: James Kerr

 

Parc Broekhuizen - Historical becomes hysterical from Fitzroy Amsterdam on Vimeo.