
KesselsKramer lanceert ‘Common Ground’ voor Expo 2025 Osaka
KesselsKramer heeft het complete werk voor het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 Osaka onthuld. Het ‘Common Ground’ concept positioneert de Nederlandse deelname als een van de opvallende attracties op het wereldwijde evenement.
KesselsKramer ontwikkelde het narratief, de visuele identiteit en de geïntegreerde campagnestrategie die het Nederlandse paviljoen moet onderscheiden van de meer dan 150 deelnemende landen op Expo 2025. Geïnspireerd door de 425-jarige geschiedenis van Nederlands-Japanse betrekkingen, ontwikkelde KesselsKramer het 'Common Ground' concept als zowel een letterlijk als metaforisch platform voor interculturele uitwisseling en gezamenlijke innovatie.
Centraal in het identiteitssysteem staat een oranje stip. Een eerbetoon aan de Japanse vlag, herzien en vormgegeven in de koninklijke kleur van Nederland. De stippenpatroon illustraties in het hele paviljoen en campagnemateriaal zijn een eerbetoon aan het iconische werk van de Nederlandse grafisch ontwerper Wim Crouwel voor het Nederlandse paviljoen tijdens de Osaka expo van 1970.
Breed toepasbaar
"Met 'Common Ground' wilden we iets creëren dat niet alleen onze gedeelde geschiedenis eerde, maar ook ruimte maakt voor toekomstige samenwerkingen. Nederland is een klein land, de enige manier om mondiale uitdagingen aan te gaan is door samen te werken," zegt Gijs van den Berg, Creative Director bij KesselsKramer.
Het bureau ontwikkelde een uitgebreide design toolkit op basis van het oranje stippenmotief, waardoor een ontwerpsysteem ontstond dat overal op toe te passen is; in het paviljoen, in de campagnes en op speciale merchandise. Het ‘Common Ground’ concept diende als basis voor het paviljoen ontwerp door het consortium van RAU, Tellart, DGMR en Asanuma, die de oranje stip vertaalden in een verlichte bol die centraal staat in het paviljoen.