Ministerie van BZ onhult logo eerste Nederlandse NAVO-top
Het ministerie van Buitenlandse Zaken presenteert het logo voor de eerste NAVO-top in Nederland, die op 24 en 25 juni 2025 in Den Haag zal plaatsvinden. De gehele branding is ontwikkeld door de bureaus Clarify en Ontwerpwerk.
Met de organisatie van deze NAVO-top wil Nederland laten zien dat het een betrouwbare bondgenoot is en dat bescherming, kracht en eenheid centraal staan bij de NAVO. Eerder dit jaar organiseerde het ministerie een competitie onder Nederlandse ontwerpbureaus om het internationaal geroemde ‘Dutch Design’ ook voor de NAVO in te zetten.
"Met vrede en veiligheid onder druk is de NAVO anno 2024 relevanter dan ooit. Als bureaucombinatie in de creatieve sector wilden we daarom graag ons steentje bijdragen om de NAVO-top in Nederland op de kaart te zetten," aldus Menno Huisman, digital director bij Clarify.
Het uiteindelijke ontwerp, genaamd 'Wings of Unity', combineert een windmolen en de Nederlandse kustlijn. Dit ontwerp weerspiegelt de krachtige samenwerking en eenheid tussen de NAVO-bondgenoten om gezamenlijk zaken in beweging te zetten.
Nederlandse veerkracht
"De ontwerpuitdaging lag in het aanbrengen van een duidelijke Nederlandse signatuur, zonder daarbij te vervallen in voor de hand liggende Nederlandse symbolen," zegt Marnix Dees, team lead design bij Ontwerpwerk. "De windmolen en kustlijn leggen een link met de Nederlandse veerkracht bij het trotseren van de natuurlijke elementen."
Clarify en Ontwerpwerk zijn ook verantwoordelijk voor al het communicatiemateriaal rondom de top. "Dat blijft niet beperkt tot één statisch logo," licht Huisman toe. "De komende maanden gaan we de branding nóg meer tot leven brengen door middel van animatie en andere creatieve formats. Deze zullen zowel in aanloop naar als tijdens de NAVO-top zelf te zien zijn."