The Undrinkable Can: een activistisch statement tegen Coca-Cola
"The Undrinkable Can" is een kunstproject van kunstcollectief QSTNMRK dat de bijdrage van Coca-Cola aan de klimaatproblematiek en wereldwijde gezondheidsproblemen, aan de kaak stelt. Het kunstproject is een satirische limited edition van het meest verkochte drankje ter wereld. De opbrengsten worden volledig gestoken in een NASDAQ-shortpositie tegen het eveneens beursgenoteerde Coca-Cola.
In totaal komen er 1500 op maat gemaakte blikjes, elk gevuld met Coca-Cola en permanent afgesloten, waardoor ze niet te openen zijn. Elk blikje wordt verkocht met een genummerde displaydoos en bevat exact 39 gram suiker. Wat precies overeenkomt met de hoeveelheid suiker in een standaard blikje Coca-Cola.
Tegen het einde van de maand wordt 100% van de winst van 'The Undrinkable Can' geïnvesteerd in een shortpositie tegen het aandeel van Coca-Cola op de Nasdaq.
QSTNMRK wil de gekozen beurspositie over enkele maanden openbaar maken.