Nederlander koopt meeste fashion online van heel Europa

09-06-2023 (10:47) - Economisch

Nederlanders kopen veel meer schoenen, kleding en tassen online dan andere Europeanen. Maar liefst 77% van de Nederlanders koopt fashion online, terwijl dit percentage op Europees niveau op 59% ligt.

Vorig jaar lag dit percentage voor Nederlanders nog op 71%. Dit blijkt uit onderzoek van DPD. Uit dit onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de Nederlanders hun eten & drinken graag online aanschaffen, terwijl op Europees niveau dit percentage op 34% ligt.

Dit zijn enkele resultaten uit de e-shopper barometer 2022 van DPD: een onderzoek dat DPD jaarlijks uitvoert onder 24.000 Europeanen in 22 landen, waarvan 1.000 Nederlanders, met een leeftijd tussen de 18 en 70 jaar. Het onderzoek gaat in op de nieuwste trends op het gebied van online winkelen en bezorgvoorkeuren in Europa.

Ster in retourneren

Naast het feit dat Nederlanders meer online fashion en eten & drinken kopen ten opzichte van de rest van Europa, blijven wij een ster in retourneren. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders retourneerde zijn/haar laatste aankoop, terwijl dit percentage op Europees niveau op 14% ligt. Van deze 23% vond meer dan de helft het retourproces makkelijk en moeiteloos.

Milieubewust

Uit het onderzoek van DPD blijkt dat de Nederlander het milieu en duurzaamheid een minder belangrijke factor bij online aankopen vindt dan de rest van Europa. Hoewel bijna de helft van de Nederlanders eerder zou kiezen voor een website die duurzame vervoersmogelijkheden biedt, ligt dit percentage op Europees niveau op 64%. Daarnaast vindt 59% van de Nederlanders dat merken en bedrijven tegenwoordig milieubewust moeten zijn, versus 67% in Europa.

Hogere verwachtingen dan ooit

Uit het onderzoek blijkt dat online shoppers hoge verwachtingen hebben van het bezorgproces: ze willen een snelle en betrouwbare levering, hebben de wens om een ??nauwkeurig bezorgmoment te kunnen selecteren, willen vooraf het exacte tijdslot kennen en real-time tracking vinden ze een toegevoegde waarde in het bezorgproces. In de top 10 van belangrijke criteria bij online aankopen staat gratis bezorging verreweg op de eerste plaats, gevolgd door gratis retourneren.

Processen straktrekken

Erik Uljee, CEO DPD: “De e-shopper barometer is een heel waardevol onderzoek waarmee we de Europese trends onder online shoppers inzichtelijk maken aan de hand van feiten en cijfers. We komen natuurlijk uit een razend drukke periode, gevolgd door een periode met onzekerheden over de hele wereld. Te denken aan Corona, Brexit, oorlog en energiecrises. Hierdoor hebben we in korte tijd heel hard moeten groeien en alle zeilen bij moeten zetten om aan de verwachtingen te blijven voldoen. Dat zagen we in de hele branche. We zijn er trots op dat we daar in heel korte tijd goed in geslaagd zijn, maar nu is het tijd om onze processen strakker te trekken, zodat we aan alle verwachtingen kunnen blijven voldoen. Internationaal, want daar ligt onze focus. Als de internationale processen bij DPD goed verlopen, is dat direct merkbaar in Nederland. Daar zijn we nu hard mee bezig.”
 


Bureaus

Media

Marketing