Soly haalt € 30 miljoen groeikapitaal op voor verdere expansie

Soly haalt € 30 miljoen groeikapitaal op voor verdere expansie

15-01-2024 (12:41) - Economisch

Zonne-energiebedrijf Soly heeft voor 30 miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De investering stelt Soly in staat door te groeien naar andere landen en nieuwe energiediensten aan te bieden.

De investeringsronde is geleid door het internationale klimaat venture capital bedrijf ArcTern Ventures in samenwerking met het Amerikaanse Fifth Wall, de grootste vermogensbeheerder die zich richt op het verbeteren en verduurzamen van de gebouwde omgeving. De bestaande investeerders Shell Ventures en pensioenfonds ABP nemen ook aan de nieuwe financieringsronde deel.

“Soly heeft de missie om zonne-energie voor iedereen beschikbaar te maken. Met deze investering kunnen we nog meer mensen en bedrijven, in nog meer nieuwe landen, helpen om over te stappen op duurzame en betaalbare energie. Ik ben enorm trots op de prestaties van ons team en het vertrouwen van onze klanten in de afgelopen tien jaar. Ik ben blij om deze impact-gedreven partners te verwelkomen”, aldus Patrick van der Meulen, medeoprichter en CEO van Soly.

Energiebedrijf van de toekomst

Soly werkt met deze investering toe naar het energiebedrijf van de toekomst. Milan van der Meulen, medeoprichter, licht toe: “De energietransitie draait allang niet meer alleen om het opwekken van energie. In de komende fase is het voorspellen en aansturen van duurzame energie cruciaal. In 2023 hebben we daarom ons energiebesturingssysteem gelanceerd: de Soly Brain®. Op basis van ons dynamisch energiecontract worden onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen slim aangestuurd om zo een extra verdienmodel voor de eindgebruiker te realiseren. Uiteindelijk zullen we al onze gebruikers bundelen in een Virtual Power Plant om zo actief het energienet te balanceren en nieuwe diensten aan te kunnen bieden. Dit jaar zullen we de eerste energienetwerken in Nederland en Duitsland al gaan realiseren.”


 


Bureaus

Media

Marketing