CATTLE: tentoonstelling over moederschap door voormalig G-Star & Tony’s CMO, Thecla Schaeffer

CATTLE: tentoonstelling over moederschap door voormalig G-Star & Tony’s CMO, Thecla Schaeffer

07-02-2025 (16:17) - Inclusiviteit

 Wat betekent het om moeder te zijn in een wereld die je zowel viert als ketent? Voormalig CMO van G-Star en Tony's Chocolonely, en nu kunstenaar Thecla Schaeffer onderzoekt deze vraag in CATTLE (MOTHERHOOD), haar nieuwste tentoonstelling die opent in de Vrije Academie in Amsterdam.

In het post-Trump politieke landschap staat de positie van vrouwen wereldwijd opnieuw onder druk. De traditionele vrouwelijke genderrol wordt enerzijds verheerlijkt door het moederschap bijna heilig te verklaren, terwijl ze anderzijds wordt geminacht en onderdrukt. Vanuit haar ervaring als carrièrevrouw in een door mannen gedomineerde zakelijke wereld stelt Schaeffer deze systematische onderdrukking ter discussie. Tegelijkertijd viert ze de veerkracht van vrouwen met haar kenmerkende, krachtige kleurgebruik.

Een onmogelijke opgave

Voortbouwend op de thema's uit haar debuut tentoonstelling CATTLE, verschuift deze nieuwe tentoonstelling de focus naar de geleefde ervaring van moeders. In schilderijen, sculpturen en lichtinstallaties, laat CATTLE (MOTHERHOOD) moderne interpretaties van de Madonna met kind zien om de hypocriete maatschappelijke verwachtingen van moeders aan de kaak te stellen. Want als ‘een dorp nodig is om een kind op te voeden’, hoe kunnen vrouwen dan tegelijkertijd worden teruggeduwd in traditionele rollen én de volledige financiële, emotionele en logistieke lasten van het ouderschap dragen? Een onmogelijke opgave.

“De hypocrisie die ik ervoer als moeder na een scheiding - veroordeeld omdat ik fulltime werkte terwijl er ook van mij verwacht werd dat ik 'alles zou doen' - voedt veel van de woede in mijn werk,” legt Schaeffer uit. “Maar zelfs in die woede schuilt de felle, beschermende liefde van het moederschap. Het is deze dualiteit die ik mensen wil laten voelen.”

Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door een terugkerend vrouwelijk figuur, opgebouwd uit gelaagde pop-art achtige elementen en tot leven gebracht door expressieve, bijna choreografische poses. Een meer natuurlijk kleurenpalet - dat afwijkt van de gedurfde, felle kleuren van haar eerdere werken - laat kwetsbaarheid, liefde, woede en bevrijding voelen, op een rauwe manier. Maar het werk gaat niet alleen over het individu - het gaat over een bredere afweging. Sommige stukken hebben betrekking op de maatschappij als geheel en laten de collectieve onverschilligheid zien die de onderdrukking van vrouwen in stand houdt.

"Voor mij is de bevrijding de kunst”

Schaeffer's beslissing om traditionele technieken te verwerpen - ze noemt het “techniekvrije” kunst - komt voort uit haar eigen verzet tegen patriarchale idealen. “Een mannelijke kunstenaar vertelde me ooit dat ik 10.000 uur moest oefenen om goed genoeg te zijn,” herinnert ze zich. “Dat idee - dat vrouwen tientallen jaren onafgebroken tijd zouden moeten besteden voor ze goed genoeg zijn om hun verhaal te delen - gaat volledig voorbij aan de realiteit van zorg, werk en maatschappelijke verwachtingen. Dus bevrijdde ik mezelf ervan. Ik werk hoe ik wil, met de materialen die ik kies. Voor mij is de bevrijding de kunst.”

It’s none of our business 

De betekenis van de tentoonstelling gaat verder dan het vertellen van persoonlijke verhalen. In een kunstwereld waar minder dan 14% van de levende kunstenaars die vertegenwoordigd worden door galeries vrouwen zijn - en waar meer dan 85% van de museumcollecties gedomineerd wordt door blanke mannen - is het werk van Schaeffer een roep om vrouwelijke stemmen. In het huidige culturele klimaat, dat gekenmerkt wordt door de erosie van lichamelijke autonomie en vrouwenrechten, is haar kunst zowel een kritiek als een oproep tot actie.

“Kunst is een krachtige manier voor vrouwen om hun eigen verhaal op te eisen,” zegt Schaeffer. “Ik hoop dat deze tentoonstelling aanzet tot gesprekken die veel verder reiken dan de muren van de galerie”

Een van de vroege bewonderaars van Thecla’s werk is muzikant, producer, mode-ontwerper en culturele vernieuwer Pharrell Williams, die meerdere werken aan zijn privé collectie heeft toegevoegd.

Elk fysiek kunstwerk zal vergezeld gaan van een corresponderende NFT, waardoor kopers een digitaal certificaat van echtheid krijgen en de kloof tussen het digitale en fysieke rijk wordt overbrugd.

CATTLE (MOTHERHOOD) loopt van nu tot 16 februari 2025 op de Vrije Academie, Amsterdam.