Barbie introduceert barbiepop met diabetes type 1 met ambassadrice Roxanne Kwant

Barbie introduceert barbiepop met diabetes type 1 met ambassadrice Roxanne Kwant

09-07-2025 (10:32) - Inclusiviteit

Mattel, Inc. kondigt aan dat Barbie haar allereerste pop met diabetes type 1 (T1D) lanceert. Met deze toevoeging aan de collectie wil Barbie kinderen helpen zichzelf te herkennen in het merk en hen tegelijk stimuleren om via rollenspel ook buiten hun eigen leefwereld te stappen. Zo draagt Barbie bij tot meer inclusie en empathie, kernwaarden binnen de missie van het merk.

"De introductie van een Barbie pop met diabetes type 1 is een belangrijke stap in onze inzet voor inclusiviteit en representatie", zegt Krista Berger, Senior Vice President Barbie en Global Head of Dolls. "Barbie helpt kinderen al vroeg een beeld van de wereld te vormen. Door medische aandoeningen zoals T1D te weerspiegelen, zorgen we ervoor dat meer kinderen zichzelf kunnen zien in de verhalen die ze zich voorstellen en de poppen waar ze van houden."

Om ervoor te zorgen dat het ontwerp van de pop echt aansluit bij de T1D-gemeenschap, werkte Barbie samen met Breakthrough T1D (voorheen JDRF), de toonaangevende wereldwijde organisatie voor onderzoek en belangenbehartiging rond diabetes type 1. Deze organisatie zet zich in voor levensveranderende doorbraken om diabetes type 1 en de complicaties ervan te genezen, voorkomen en behandelen. T1D is een chronische auto-immuunziekte waarbij de alvleesklier weinig tot geen insuline aanmaakt, waardoor patiënten afhankelijk zijn van insulinetherapie en risico lopen op korte- en langetermijncomplicaties.

Aan alles is gedacht

Barbie heeft nauw samengewerkt met Breakthrough T1D om de medische apparatuur die mensen met deze aandoening gebruiken en het uiterlijk van de pop nauwkeurig weer te geven, tot en met het kledingpatroon aan toe. Zo draagt de pop een Continue Glucose Monitor (CGM) op haar arm om haar diabetes type 1 te beheren en een smartphone waarop een CGM-app te zien is om haar bloedsuikerspiegel de hele dag bij te houden. Aan haar middel draagt Barbie een insulinepomp. Een klein, draagbaar medisch apparaat waarmee automatisch insuline kan worden gedoseerd. De kleur en het patroon van de top en bijpassende verwijzen naar de wereldwijde symbolen voor diabetesbewustzijn.

"We waren enorm enthousiast toen Barbie ons benaderde om samen te werken aan de ontwikkeling van de Barbie pop met diabetes type 1", zegt Aaron J. Kowalski, PhD., CEO van Breakthrough T1D. "Ik leef zelf met T1D sinds mijn dertiende en mijn broer sinds zijn derde. Deze samenwerking is dus heel persoonlijk voor mij. Het betekent ontzettend veel om mee te mogen werken aan meer zichtbaarheid voor een aandoening die zó veel families treft. Het is een eer om samen te werken met een merk dat onze missie deelt: kinderen laten zien dat een leven met diabetes type 1 volwaardig, krachtig en inspirerend kan zijn.”

Samenwerking Roxanne Kwant

Roxanne Kwant, presentatrice en content creator, kreeg op haar twaalfde de diagnose diabetes type 1. Nu zet ze zich in om de bewustwording rond deze chronische auto-immuunziekte te vergroten. Met humor, authenticiteit en een flinke dosis eerlijkheid laat ze zien dat het leven met diabetes type 1 ook een feestje kan zijn. "Het is een enorme eer om ambassadrice te zijn voor een Barbie waarin ik me écht herken, en ik zou deze Barbie als kind geweldig hebben gevonden. Nu mag ik haar vertegenwoordigen, dat raakt mij echt. "You Can Be Anything". Deze Barbie laat zien dat je met diabetes type 1 alles kunt zijn - zelfs een Barbie", aldus Roxanne.

De Barbie Fashionistas poppen van 2025, inclusief de Barbie pop met diabetes type 1, zijn nu verkrijgbaar via Mattel Shop en bij retailers door het hele land. De T1D pop is vanaf nu te koop bij bol en kost € 14,99.