Kinderen voor één dag de baas bij 500 organisaties

Kinderen voor één dag de baas bij 500 organisaties

21-05-2024 (17:03) - Inclusiviteit

Tijdens de tiende editie van JINC Baas van Morgen op 6 juni 2024 hebben ruim 700 kinderen het voor het zeggen bij verschillende organisaties door heel het land. JINC zet zich al twintig jaar in voor gelijke kansen voor alle kinderen en beidt jongeren uit verschillende achtergronden de unieke kans om voor een dag de leiding te nemen in het Nederlandse bedrijfsleven.

De bijna 500 deelnemende organisaties variëren van ministeries tot beursgenoteerde ondernemingen. Landelijke partners van JINC die meedoen zijn ABNAMRO, Arriva, BAM, BNP Paribas, Coca Cola, Deloitte, DHL, Domino's, Equans, Ey, Ilionx, NN en het Ministerie van Defensie. Zij dragen bij aan het vergroten van de kansen van deze jongeren en tonen hun betrokkenheid bij maatschappelijke vraagstukken. Ook doen er weer meerdere burgemeesters mee. Dit jaar die uit Almere, Enschede, Leeuwarden, Groningen, Haarlem en Zaanstad.

Uiteenlopende thema's

Deelnemende jongeren zien niet alleen hoe het er bij een bedrijf aan toe gaat. Naast dat ze worden rondgeleid en medewerkers ontmoeten, geven ze de bedrijven advies over een onderwerp waar ze aan gewerkt hebben. Zoals: “Hoe kunnen we onze werkomgeving leuker en inspirerender maken, zodat werknemers meer plezier in hun werk hebben?” of “Hoe trekken we jong talent aan?” Zelf hebben de leerlingen aangegeven vooral de volgende thema's te willen behandelen als zij nu de baas zouden zijn: gezondheid, kansengelijkheid, bestaanszekerheid en sociale media.?

Belangrijk voor zelfvertrouwen

Het evenement heeft in voorgaande jaren al grote successen geboekt. Daniel Roos, algemeen directeur van JINC: “Niet alleen laten we heel Nederland zien hoe belangrijk het is om te investeren in al het talent van de toekomst. Maar het brengt ook verschillende werelden bij elkaar en stimuleert nieuwe perspectieven. JINC? Baas van Morgen vergroot, net als de JINC-projecten uit de leerlijn, de leefwereld van kinderen, evenals hun zelfvertrouwen en zelfbeeld.”

Beloftekaartje

Zoeken de leerlingen op een later moment een stageplek, advies of begeleiding bij een baan? Dan hebben ze na deze onvergetelijke dag het telefoonnummer van een invloedrijke contactpersoon op zak. De zogeheten beloftekaartjes worden vaak ingezet en leiden tot waardevolle stappen richting de arbeidsmarkt.