PostCovid NL lanceert bewustwordingscampagne voor meer begrip
PostCovid NL start met de bewustwordingscampagne Begrip helpt, een nationale campagne die aandacht vraagt voor de meer dan 450.000 Nederlanders die leven met post-covid, waarvan 90.000 zeer ernstige klachten ervaren. Post-covid kent wel tweehonderd symptomen waarvan de twee meest voorkomende symptomen worden uitgelicht in de campagne: een gebrek een energie én een gebrek aan begrip.
Een gebrek aan energie is net als de meeste andere symptomen, zoals hersenmist, duizeligheid, hartkloppingen PEM en POTS, niet van de buitenkant te zien. Daarom maakt PostCovidNL met Begrip helpt het onzichtbare zichtbaar. De campagne loopt drie maanden met als doel om begrip te vergroten bij het brede publiek. Iedereen kan bijdragen aan meer begrip door de video's en kaarten te delen met #begriphelpt, #postcovid en #longcovid.
Het onzichtbare zichtbaar
Post-covid is een aandoening met een breed scala aan symptomen die variëren van milde tot zeer ernstige klachten, waardoor de ziekte voor veel mensen moeilijk te begrijpen is. Op Long Covid Awareness Day gaf 83% van de respondenten aan dat anderen niet zien dat ze ziek zijn.
Annelijn Goedhart, communicatieadviseur PostCovid NL: “Deze feedback heeft ons geïnspireerd om de bewustwordingscampagne Begrip helpt te ontwikkelen, met als doel het vergroten van begrip en erkenning voor mensen met post-covid.”
Persoonlijke aanpak
De campagne is mede vormgegeven door ervaringsdeskundigen en heeft als doel heel Nederland te bereiken. Via social media worden video's gedeeld die aandacht vestigen op de meer dan tweehonderd symptomen van post-covid, met speciale aandacht voor de meest voorkomende klachten. Patiënten kunnen zelf actief deelnemen door online App-kaarten met hun sociale omgeving te delen, waarin hun specifieke symptomen eenvoudig worden uitgelegd.
Barbara Tammes, creatief directeur Studio FIK: "Met Begrip helpt geven we mensen met post-covid zelf de regie in handen, door het dragen van een pin kunnen ze kiezen in welke situaties ze willen aangeven dat hun belastbaarheid beperkt is, en met app-kaarten kunnen ze op een eenvoudige manier uit leggen waar ze last van hebben en waar ze tegenaan lopen. De campagne is niet alleen gemaakt in overleg maar wordt ook samen gevoerd met mensen met post-covid”
Nieuwe hulpmiddelen voor meer zichtbaarheid
PostCovid NL introduceert ook de Begrip helpt-pin, een email pin met het symbool van een rood leeglopende batterij. De pin biedt mensen met post-covid de mogelijkheid om zichtbaar te maken dat ze weinig energie hebben en beperkt belastbaar zijn. Daarnaast kunnen ook anderen de pin dragen om hun steun en begrip te tonen.
Inzichtelijke App-kaarten
Een ander innovatief middel binnen de campagne zijn de App-kaarten, die dertig veelvoorkomende en ingrijpende post-covid symptomen op een toegankelijke manier uitleggen. De zwart-wit portretten met illustraties van symptomen, gecombineerd met een korte tekst, geven de omgeving meer inzicht in wat iemand doormaakt. Patiënten kunnen ze downloaden en een persoonlijke selectie maken van hun symptomen en deze kaarten delen met familie, vrienden en collega's om zo gesprekken te vergemakkelijken.
Diewke de Haen, directeur van PostCovid NL: "We zijn trots op deze campagne. Post-covid kent een grote diversiteit aan symptomen, maar een gebrek aan energie en begrip komen het meest voor. Aan die laatste kunnen we samen iets doen. Deel de video, deel de WhatsApp-kaarten en draag de pin voor meer erkenning en begrip."
Credits
Klant: Annelijn Goedhart, Sjoukje Castelijn, Corine Troost
Bureau: Studio FIK
Concept: Barbara Tammes & Pepijn Rooijens
Fotograaf: Marc de Groot
Regie: Pepijn Rooijens/ Marc de Groot
Agent en productie: Sandra Witman Agency
Hair, make up, styling: Irena Ruben
Casting: Joey Casting International
Voice over: Willem de Bruin/ Agent: Koos Groenendijk
Music en sounddesign: Jesse Koolhaas/ Mystic Brew
Edit en animatie: Tom Gera
Illustratie: Barbara Tammes
Productie: Annejes van Liempd