Werknemers vrezen wereldwijd voor ontslag door AI
Ruim een kwart van de werkenden in Europa en Noord-Amerika (28%) is bang voor ontslag, doordat hun baan vervangen zal worden door AI. Dit blijkt uit de IDC InfoBrief The Path to AI Everywhere: Exploring the Human Challenges die vandaag gelanceerd wordt door Unit4, leider in cloud bedrijfssoftware voor dienstverlenende organisaties.
De InfoBrief is gebaseerd op diepgaande expertinterviews en IDC’s wereldwijde data-inzichten, waaronder een onderzoek onder ruim 1250 werkenden in Europa en Noord-Amerika dat eerder dit jaar plaatsvond.
In Benelux minder impact verwacht
De ondervraagden zijn het er over eens dat AI hun werk zal veranderen. Zo verwacht 78 procent dat binnen nu en twee jaar minstens één van hun taken geautomatiseerd zal zijn door AI. Inzoomend op werkenden in de Benelux, blijkt dat zij een minder groot effect van AI op hun werk verwachten. Een kleine meerderheid (55%) denkt dat AI voor een zekere mate invloed zal hebben op hun huidige functie.
Maar maken werkenden momenteel dan zelf al veel gebruik van AI om hun werk te vergemakkelijken? Dat blijkt in de Benelux nog mee te vallen. Op dit moment gebruikt 42 procent(1) wel een Gen AI assistent, zoals ChatGPT of Gemini, of heeft de wens dit in de toekomst te gebruiken bij hun werkzaamheden.
Beperkte invloed op werknemerservaring
Omdat AI het mogelijk maakt repeterende taken te automatiseren, wordt er vaak gespeculeerd over het feit dat AI daarmee het werkplezier zou kunnen verhogen. In de Benelux blijkt men daar lichtelijk sceptisch tegenover te staan: slechts 37 procent van de werkenden denkt dat wanneer hun werkzaamheden verder geautomatiseerd worden, hun werknemerservaring ook daadwerkelijk zal verbeteren.
Claus Jepsen, Chief Product en Technology Officer bij Unit4: “Dat AI een grote invloed zal hebben op de manier waarop we werken, is inmiddels duidelijk. Des te belangrijker is het dat bedrijven stilstaan bij het doel dat zij met AI willen bereiken. AI kan immers niet alles overnemen, daarvoor is het menselijk handelen en denken veel te belangrijk. Door na te denken over hoe jouw organisatie met AI wil werken, geef je richting en voorkom je dat medewerkers het gevoel krijgen dat zij vervangen worden, of dat er fouten gemaakt worden door te veel op de technologie te vertrouwen. Zo hebben we bij Unit4 gekozen voor een AI-DNA dat is opgebouwd rondom pragmatische adoptie en waarbij onze medewerkers centraal staan.”