De schat van Nickelodeon
25-11-2008 (10:11) - Kijkcijfers
Dit najaar is alweer het derde seizoen van start gegaan van Het Huis Anubis op Nickelodeon. Een serie over negen jongeren die op zoek gaan naar een schat. Sinds de start in 2006 zit de serie in de lift. Deze kent twee delen per seizoen. Deel één start in het najaar en deel twee start in het voorjaar. Het lijkt niet uit te maken in welk getijde Het Huis Anubis wordt uitgezonden: de serie scoort. En niet alleen op televisie, ook de film die dit najaar in première is gegaan, trekt volle zalen. Houdt het succes van de serie nog lang aan?Mooie resultaten
Vanaf de eerste aflevering in 2006 behaalt de serie mooie resultaten binnen de doelgroep 6-12 jaar met gemiddelde kijkdichtheden van 6,2 procent. Nu twee jaar later scoort de serie, overigens in een tijdvak waar er geen concurrentie meer is van Jetix, beter dan ooit. Nou ja, beter dan ooit… De kijkdichtheden zijn al twee seizoenen erg constant. Voorafgaand aan de nieuwe aflevering wordt de herhaling van de dag ervoor uitgezonden. Gemiddeld is seizoen twee (deel 1) het best scorende seizoen met gemiddelde kijkdichtheden van 9,5 procent binnen de doelgroep 6-12 jaar. Tot op heden zijn de gemiddelde kijkdichtheden van seizoen drie, dat op 15 september is gestart, iets lager: namelijk 8,2 procent. Dit heeft vooral te maken met de tegenvallende kijkdichtheden van de eerste drie weken van de nieuwe serie. De kids moesten blijkbaar nog een beetje in het verhaal komen. Maar ze zullen bij Nickelodeon niets te klagen hebben met een gemiddeld marktaandeel van 39 procent op de bovenstaande doelgroep.
Op de doelgroep 13-19 zijn de kijkdchtheden niet van hetzelfde niveau. Indien we kijken naar seizoen twee en drie zien we dat deze gemiddeld rond de 2 procent liggen. Iets wat tegenvalt aangezien de serie zich ook een beetje op die doelgroep richt.
Merchandise
Het succes van de serie mag bij iedereen bekend zijn. Wat hoort er bij een succesvolle serie? Natuurlijk de merchandise! Daar is genoeg van te koop. Van vriendenboekjes tot bekers, spellen en schooltassen. Het is allemaal te koop en het verkoopt goed. Zelfs adverteerders springen in op het succes van Huis Anubis. BP introduceerde samen met MTV het kaartspel van Het Huis Anubis. Een slimme zet, want iedereen weet welke invloed kinderen hebben in het aankoop proces van producten. Een groot aantal ouders werd de afgelopen periode door hun kroost gedwongen om te gaan tanken bij één van de benzinepompen van BP.
Niks te vrezen
Vooralsnog heeft Nickelodeon niks te vrezen in de vorm van teruglopende kijkdichtheden van Het Huis Anubis. Een groot voordeel dat de serie heeft en houdt, is het tijdvak waarin het uitgezonden wordt: geen concurrentie! En het ziet er niet naar uit dat de grote concurrent Jetix zendtijd van zijn zendergenoot Veronica kan afsnoepen, zodat Jetix ook tot 20.00 uur kan uitzenden. Dit mag overigens niet gezien worden als reden voor het succes van Anubis, maar het helpt natuurlijk wel een beetje.
Anthony Hadley, rtv-planner, ZenithOptimedia
