
Young Lions 2025: junior team DDB Amsterdam scoort Brons
Na zeven competities verspreid over vier dagen heeft het Cannes Lions International Festival of Creativity de winnaars van de Young Lions 2025 bekendgemaakt. Dit jaar ging Turkije voor het eerst met goud naar huis in de categorie Marketeers en won Guatemala voor het eerst goud in de categorie Film. En het junior team van DDB Amsterdam ging in de categorie Print op de valreep met brons aan de haal!
Team FONK treft Kiki Knoops en Yascha Puts van DDB Amsterdam nog vol ongeloof in de Competition Area van het Palais. "Toen ons werk voorbij kwam, dachten we alleen: 'hé, dit ken ik.' Pas later beseften we dat we brons hadden gewonnen." Het creatieve duo had zich vooraf niet rijk gerekend op een overwinning: "We wilden vooral niet teleurgesteld worden. Alleen al op de shortlist komen was al een droom. Maar dit... is echt bizar."
Opzet van de competitie
De Young Lions-competities, die worden gesponsord door Adobe, vormen het hart van de Cannes Lions School. Meer dan 400 jonge professionals krijgen de kans om hun talent en prestaties op het wereldtoneel te laten zien. Alle inzendingen zijn tijdens het festival beoordeeld door leden van de Cannes Lions-jury's.
Simon Cook, CEO van LIONS: "De afgelopen 30 jaar hebben de Young Lions Competitions opkomend talent gestimuleerd om gedurfd te denken en ideeën te presenteren die echt weerklank vinden. Dit jaar was dat niet anders. Met bijna 460 deelnemers uit 67 markten, waaronder de terugkeer van teams uit Venezuela, Uruguay en Oekraïne, waren de 2025 Competitions een krachtige herinnering aan de wereldwijde creatieve geest. Het is inspirerend om te zien dat landen terugkeren en nieuwe landen winnen. Dit jaar waren er voor het eerst gouden medailles voor Turkije in de categorie Marketeers en voor Guatemala in de categorie Film. Wij feliciteren alle winnaars van 2025 en alle teams die de uitdaging zijn aangegaan. We kijken ernaar uit om te zien wat jullie volgend jaar naar het festival brengen."
Lotte Jones, Chief Commercial Officer, van mediapartner The News Movement: “Het is elk jaar belangrijker om de briljante leiders van morgen in de schijnwerpers te zetten. De competitie van dit jaar legde de lat opnieuw hoger, met teams die gedurfde, fantasierijke en vooruitstrevende antwoorden op de opdrachten gaven.'
De winnaars van de Young Lions-competitie 2025
Design
De Young Lions Design-wedstrijd richt zich op het creëren van een effectieve, verfijnde en aantrekkelijke merkidentiteit. De opdracht voor dit jaar werd gegeven door het Museum of Art and Photography India (MAP). MAP daagde de Young Lions uit om voor hun komende tentoonstelling een visuele identiteit te creëren die het beeld doorbreekt dat strips een westers, op kinderen gericht medium zijn.
Goud
IN Frame
Jesse Shaw, Senior Motion Designer, Rethink, Canada
Zoë Boudreau, Associate Creative Director, Rethink, Canada
Zilver
Expression Timeline
Daniel Grigorian, Motion Designer, Holy Motors, Georgië
Nino Kavelashvili, Designer, Holy Motors, Georgië
Brons
Keep Calm and Frame the Scroll
Mariia Demianiuk, Brand & Motion Designer, Redkroft, Polen Marta Gozdziewicz, Brand Designer, Redkroft, Polen
Digitaal
De Young Lions Digital-wedstrijd richt zich op het opzetten van een digitale campagne die zowel het platform als de technologie erachter gebruikt. Bee:wild vroeg teams om hun Gen Z-ervaring aan te wenden om wilde bijen bekendheid te geven door middel van voorlichting en collectieve actie.
Goud
The Wildest Profile
Subin Oh, Art Director, Cheil Worldwide, Zuid-Korea
Sunmi Park, Copywriter, Cheil Worldwide, Zuid-Korea
Zilver
Running Wild
Jakob August Andresen, Creative / Copywriter, Anorak NoA, Noorwegen
Svein Werner Lyngmyr, Creative / Designer, Anorak NoA, Noorwegen
Brons
AirBnBee
Amy Morrison, copywriter, M+C Saatchi, Australië
Laura Murphy, art director, M+C Saatchi, Australië
Film
De Young Lions Film-wedstrijd daagt teams uit om in 48 uur een boeiende filmadvertentie van 60 seconden te maken. Dit jaar vroeg Ovarian Cancer Action de deelnemers om een krachtige, inspirerende film te maken voor Werelddag tegen eierstokkanker (8 mei 2026).
Goud
Victoria has a Secret
Ana Paula Escobar Farrington, creatief directeur, El Taier DDB, Guatemala
Diego Leonel Apen Díaz, art director, El Taier DDB, Guatemala
Zilver
Two Centuries Too Long
Paula Andropoulus, schrijver, TBWA/Hunt/Lascaris JHB, Zuid-Afrika
Khomotso Makoto, art director, TBWA/Hunt/Lascaris JHB, Zuid-Afrika
Brons
FROM UNDERSEEN TO UNDERSTOOD
Beatriz Roque, creatief art director, BBDO Portugal
João Bronze, creatief copywriter, BBDO Portugal
Media
De Young Lions Media-wedstrijd richt zich op hoe jonge professionals strategisch denken en innovatieve benaderingen gebruiken om het publiek te betrekken en positieve verandering te stimuleren. De opdracht voor dit jaar werd gegeven door Ovarian Cancer Action, die deelnemers vroeg een wereldwijd schaalbaar media-idee te ontwikkelen om eierstokkanker onder de aandacht te brengen.
Goud
Hiden in plain sight
Angelika Marcinkeviciute, programmatisch specialist, GROUPM NORWAY AS, Noorwegen
Maja Skaug Wirum, programmatisch specialist, GROUPM NORWAY AS, Noorwegen
Zilver
Below the Belt
Dana Nathanson, adjunct-directeur Strategie, Initiative, Verenigde Staten
Morgan McAlister, directeur Strategie, Initiative, Verenigde Staten
Brons
To be Cracked
Samuel David-Durocher, Business Intelligence Analyst, Cossette Media, Canada
Tristan Bonnot-Parent, Product Development Supervisor, Cossette Media, Canada
Marketeers
De Young Lions Marketers-wedstrijd richt zich op de basis van creatief werk dat het publiek aanspreekt en staat in het teken van het benutten van de kracht van hun merk om een erkende organisatie te ondersteunen. Het Braille Institute vroeg teams om hun organisatie te herpositioneren en mensen met een visuele beperking aan te moedigen om hulp bij hen te zoeken.
Goud
Lines of Resistance
Sedef Selcan Ozcan, Senior Assistant Brand Manager, Kenvue, Turkije
Selda Ozturk, Senior Brand Manager, Kenvue, Turkije
Zilver
Signal for Sight
Jenny Kim, Associate Product Marketing Manager, Google, Australië
Keira Spencer, Brand Marketing Manager, Google, Australië
Brons
he betetr you seeit, the more you taste it
Bruna Roca García, Brand Manager, Kraft Heinz, Spanje
Nahomi Vargas, Brand Manager, Kraft Heinz, Spanje
PR
De Young Lions PR-wedstrijd vraagt deelnemers om een innovatieve PR-strategie te bedenken. De PR-briefing werd verzorgd door Bee:wild. Teams kregen de opdracht een strategie te ontwikkelen die burgemeesters aanmoedigt om steden om te vormen tot pollinator hubs door rewilding in een nieuw kader te plaatsen en concurrentie in te zetten.
Goud
The Silent B
Raneem Saleh, Account Director, Burson, MENA
Youssef Yammine, Associate Creative Director, MENA
Zilver
CONSTRUCTION WORKER BEES
Louis Govindin, Art Director, Weber Shandwick Paris, Frankrijk
Remi Vincent, Art Director, Weber Shandwick Paris, Frankrijk
Brons
Build the Buzz
Adam Rektor Polánek, PR-consultant, Hero and Outlaw, Tsjechië
Jakub Wija, PR-consultant, Hero and Outlaw, Tsjechië
De Young Lions Print-wedstrijd daagt jonge creatievelingen uit om een opvallende, boeiende en unieke printadvertentie te maken. De opdracht voor dit jaar werd verzorgd door Bee:wild en daagde deelnemers uit om collectieve doelstellingen en acties te promoten om ruimtes te herstellen en de terugkeer van alle bijen naar ecosystemen te stimuleren.
Goud
The world needs moe time
Carlos Arturo Orjuela Torres, creatief directeur, Sancho BBDO, Colombia
Nicolás Castro Barrios, creatief senior copywriter, Sancho BBDO, Colombia
Zilver
You should be scared too
Ana Sofía Valdez Blanco, art director, GUT MEXICO
Fátima Alejandra Quiroz Alderete, art director, GUT MEXICO
Brons
Forbees
Kiki Knoops, Junior Creative, DDB Amsterdam, Nederland
Yascha Puts, Junior Creative, DDB Amsterdam, Nederland
Alle winnaars zijn ook te zien op The Work en het Press Portal. Meer informatie over de Young Lions Competitions vindt u hier: www.canneslions.com/learning/competitions