Het Zesde Zintuig scoort, met of zonder Beau

07-10-2009 (11:52) - Kijkcijfers

Sinds 28 februari 2008 presenteerde Beau van Erven Dorens met succes het van de KRO-afkomstige programma ‘Op zoek Naar Het Zesde Zintuig’. Na de overstap van Beau van RTL naar SBS, moest RTL op zoek naar een nieuwe presentator die het stokje van Beau over zou nemen.

Van Erven Dorens zag Irene Moors als zijn ideale opvolgster, omdat zij veel affiniteit met paranormale zaken heeft. Zo presenteerde zij in 2005 al het programma ‘Er Is Zoveel Meer’ met paragnost Robbert van den Broeke. Echter, RTL slaat een andere weg in en heeft gekozen voor de All You Need Is Love-presentator Robert ten Brink. Hij zal zijn team paragnosten begeleiden bij het ontrafelen van de vele raadsels rondom onopgeloste moordzaken.

De eerste aflevering van alweer het vierde seizoen van Het Zesde Zintuig is donderdagavond 3 september 2009 om 21:30 uur van start gegaan op RTL 4. In deze eerste aflevering wordt de zaak van Yvonne van Catsburg behandeld, een 46-jarige vrouw die zes jaar geleden plots van de aardbodem verdween. De politie is ervan overtuigd dat Yvonne niet meer in leven is, maar haar lijk is echter nooit gevonden.  Circa 438.600 vrouwen uit de doelgroep 20-49 jaar (12,8% kijkdichtheid) en  circa 433.000 boodschappers van 20-49 jaar (11,5% kijkdichtheid) hebben met spanning gekeken naar hoe de paragnosten Tessa, Peter, Ingomar en Petra probeerden verheldering te scheppen in het verdwijningmysterie.

Er zijn reeds vijf afleveringen uitgezonden en de kijkdichtheden nemen langzaamaan af. Zo behaalde de eerste aflevering met Robert ten Brink nog een kijkdichtheid van 9,4% op de doelgroep 20-49 jaar. De meest recente aflevering behaalde slechts een kijkdichtheid van 6,6%.
Opvallend is dat in het jongere gedeelte(20-34 jaar) zich de meeste afhakers bevinden (van 9,5 % kijkdichtheid naar 5,9%). De gemiddelde kijkdichtheid van deze doelgroep komt uit op 6,9%. De gemiddelde kijkdichtheid van de doelgroep 35-49 jaar komt uit op 8,4%, en heeft een minder groot verval (van 9,5% kijkdichtheid naar 7,1%).

Vergelijken we bovenstaande cijfers met het laatste seizoen met Beau als presentator (maart t/m april 2008), dan zien we dat de gemiddelde kijkdichtheid (acht afleveringen) op de doelgroep 20-34 jaar uitgekomen is op 8,5%. De gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep 35-49 jaar was 8,7%.
Het verschil tussen de jongere en het oudere gedeelte van de doelgroep 20-49 jaar was bij Beau dus aanzienlijk kleiner dan bij Robert ten Brink. Kunnen we hieruit opmaken dat de jongere kijkers Beau missen als presentator van Het Zesde Zintuig of is deze jongere doelgroep gewoon uitgekeken op het paranormale programma?

We kunnen wel concluderen dat het vorige seizoen van Het Zesde Zintuig: Plaats Delict met Beau het op alle doelgroepen net iets beter heeft gedaan dan het huidige seizoen met Robert. Of dit nu komt door de uitzendperiode, de tegenprogrammering of dat Beau misschien populairder is dan Robert. Een feit is dat Het Zesde Zintuig: Plaats Delict nog steeds scoort, met of zonder Beau!


Babette van de Reijden, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Ik ben blij dat deze serie met Robert ten Brink ten einde is. Zijn presentatie is tenenkrommend en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de paragnosten. Je voelt als kijker dat er erg veel geensceneerd wordt en dat Robert als een heel slechte acteur met suggestieve vragen de boel loopt te sturen. Als Robert volgend seizoen dit weer presenteert haak ik af.
Marix @ 22-10-2009 22:54 uur