Ik hou van Holland en vice versa

13-11-2008 (11:39) - Kijkcijfers

Afgelopen zaterdag was het zover. Wendy van Dijk werd met haar programma Million Dollar Wedding (eindelijk) afgelost door een ander televisie-icoon: Linda de Mol, en haar Ik hou van Holland. In het tweede seizoen van Ik hou van Holland nemen teamcaptains Beau van Erven Dorens en Jeroen van Koningsbrugge het wederom met een tweetal teamleden tegen elkaar op. Op een luchtige maar fanatieke wijze wordt de kennis op het gebied van de Nederlandse film, televisie, muziek, actualiteiten, sport, taal en algemene Hollandse weetjes getest.

RTL 4, 20.00 uur… Hapje en drankje op tafel, en genieten van lekker ontspannende televisie. In de eerste aflevering van Ik hou van Holland neemt Beau het samen met Simon, Daniëlle de Bruijn (waterpoloster) en Tineke Schouten op tegen het team van Jeroen met Nick, Frederique van der Wal en Danny de Munk. Deze week is de vraag natuurlijk hoeveel Frederique van der Wal, die al jaren in de Verenigde Staten woont, nog van Nederland weet. Met de grappen van Jeroen en de scherpte en inzet van Beau lijkt deze aflevering door te gaan waar het afgelopen seizoen is geëindigd. Een lachende Linda de Mol en een uitzinnig publiek dat wederom weer een oer-Hollandse prijs kan winnen. Samen met de swingende huisband is het één groot feest bij RTL 4 op de zaterdagavond.

Kijkdichtheid
Ook met de kijkcijfers is RTL op gelijke tred doorgegaan. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 10 procent in de leeftijd 20-49 jaar, bereiken Linda en consorten in deze doelgroep circa  703 duizend kijkers. Het programma is het best bekeken door vrouwen in de leeftijd 35 tot en met 49 jaar, met een gemiddelde kijkdichtheid van 12,2 procent (229 duizend personen). Met een selectiviteit van 117 sluit dit programma ook nog eens het best aan bij deze doelgroep. Met de hevige concurrentie van Paul de Leeuw en de uitslag van Popstars op de andere zenders zijn dit zeker mooie cijfers te noemen.

Alle bevolkingslagen
Kijkend naar verschillende doelgroepen valt op dat in vrijwel elk van deze groepen Ik hou van Holland een gemiddelde kijkdichtheid behaalt van ongeveer tien procent. En daarmee zou je het een programma voor het alle lagen van de bevolking kunnen noemen. Een simpel concept waarin vragen over je eigen koude kikkerlandje met een aantal bekende gasten en een grappig vast koppel, de kijker laat lachen en tevens nog wat laat opsteken. Maar waar het deze week natuurlijk allemaal om te doen is geweest, is het te winnen poffertjespakket! En ja… het zal voor Frederique nog een hele klus zijn om die door de douane te krijgen.

Martijn Poser, rtv-planner, ZenithOptimedia




foto: RTL.nl