Appen met Jelmer van der Meulen over Impact on the Beach

Appen met Jelmer van der Meulen over Impact on the Beach

06-06-2025 (13:31) - Appen met

Op donderdag 3 juli vindt voor de derde keer Impact on the Beach plaats: hét businessfestival voor en door impactmakers op het Scheveningse strand. We appen met oprichter Jelmer van der Meulen over de Inspirerende 40, zijn favoriete programmaonderdeel en waarom jíj erbij moet zijn.

Op de foto: Jelmer van der Meulen (rechtsboven)

Status: Moving to Signal

Hi Jelmer, Sem hier FONK!
Hi Sem!

Nog een klein maandje tot Impact on the Beach! Hoe is het idee voor dit event ontstaan?
Na de Inspirerende 40 in 2021 bleef één droom hangen: een soort Oerol, maar dan voor impactmakers. Een plek waar de meest inspirerende changemakers elkaar écht ontmoeten, out of office, in een creatieve setting die bruist van ideeën en energie. Zo ontstond Impact on the Beach. Niet alleen om elkaar te versterken, maar ook om te laten zien: werken aan impact is niet alleen belangrijk, het is ook gewoon gaaf.

Het is dus niet de eerste keer dat jullie het organiseren. Wat is het grootste verschil ten opzichte van de vorige edities?
Het is de derde editie van Impact on the Beach, na ’22 en ’23. Nu dus tweejaarlijks. Met de extra tijd konden we veel meer partijen aansluiten op Impact on the Beach. Zoals 10 partners.
De centrale delen hebben we veel meer in samenspraak met makers van locatietheater vorm kunnen geven om de ervaring nog gaver en intenser te maken.
Wat gebleven is, is de locatie op het strand in Scheveningen, de kleinschalige ontmoetingen in tipi’s en board talks (54!) en de unieke vibe die je alleen op Impact on the Beach vindt.

Wat is het thema van dit jaar?
Het nieuwe thema ’door de barrières’ bouwt voort op ‘bouwen vanuit de toekomst’ uit 2023 en is uitgewerkt in drie nieuwe programmalijnen: door de barrières in jezelf, je organisatie en de markt. Met een droom line-up met organisaties zoals The Ocean Cleanup, Holie, Too Good To Go, Bever, Tony’s Chocolonely, The Happy Activist, Nespresso en ook nieuwe verrassende impactstart-ups.

Dat klinkt veel belovend! Naar welk programma-onderdeel kijk jij het meeste uit?
Ik ben verantwoordelijk voor het programma en toets bij alle sessies of ik er zelf bij wil zijn. En dat is echt een dikke ‘ja’. Maar drie kijk ik bijzonder naar uit: (1) de opening met Manu van Kersbergen, Tessa Cramer en de lancering van de inspirerende 40; (2) de tipi sessie ‘Door de barrières van een impact scale-up met Holie en Too Good To Go en (3) het drankje en gesprekken na afloop op het strand.

Nog even over de Inspirerende 40: hoe wordt deze ranking bepaald?
Via twee onderzoeken onder Nederlanders. Met een eerste onderzoek bepalen we eigenschappen van inspirerende organisaties. Met een tweede hoe organisaties daarop scoren. Dit jaar deden 6.563 consumenten mee aan het onderzoek.

70% van de kaartjes is al verkocht. Wat zou je willen zeggen tegen mensen die nog geen kaartje hebben bemachtigd?
Als je met energie, nieuwe ideeën en contacten de zomer in wilt gaan, dit is je laatste kans om er op 3 juli bij te zijn!

Dat was 'm Jelmer! Thanks voor je antwoord en veel succes volgende maand.
Dank je voor de vragen Sem! Let’s make waves!

Scoor de laatste tickets voor Impact on the Beach hier.