In de Avondettape wint men wél

22-07-2009 (00:00) - Kijkcijfers

De Tour de France is inmiddels al twee weken onderweg. De renners zijn via Monaco, de Costa Brava, Barcelona, Andorra, centraal Frankrijk, de Vogezen, de Zwitserse en Italiaanse Alpen in de bergtoppen van de Franse Alpen terechtgekomen. De Nederlandse equipes hebben nog niet kunnen imponeren. Het resultaat tot nu toe is een ‘saaie’ eerste twee weken Tour de France met uitzondering van de bergrit naar Verbier met finish bergop, wat het klassement enigszins door elkaar heeft gehusseld.

Wat maakt deze editie van de Tour de France dan wel leuk? ‘De Avondetappe’. Nederlands grootste tourfanaat Mart Smeets is samen zijn eigen ‘Studio Sportzomer-team’ in Frankrijk neergestreken en volgt de wielerjongens op de voet. Naast het rechtstreekse verslag van de Tour de France wat de NOS elke dag uitzendt en het dagelijkse Tourjournaal (Ned. 3) in de vooravond, brengt Mart Smeets al sinds 2005 het late night programma ‘De Avondetappe’. In het programma, wat live vanaf diverse locaties wordt uitgezonden, is er plaats voor een terugblik op de etappe van de dag, komen er twee gasten aan bod en beleeft Philip Freriks de Tour de France op zijn ‘eigen’ wijze in het item: ‘Le Tour de Fifi’. Freriks vertelt vanuit Frankrijk gepassioneerd verhalen over de Franse cultuur en geschiedenis.

Elk jaar weer laat de sport talkshow van Mart Smeets mooie resultaten zien. Ook dit jaar bewijst Mart Smeets dat een late night talkshow dat in het teken van een sportevenement als de Tour de France staat tot succes leidt. Met name in de doelgroep ‘Mannen 50 jaar en ouder’ laat het programma zeer mooie resultaten zien, een gemiddelde kijkdichtheid van 14,5% (circa 275.000 personen), waarmee het programma een marktaandeel van 38,7% weet te realiseren binnen deze doelgroep. De resultaten van het programma zijn voornamelijk op de ‘oudere’ doelgroep erg mooi, maar ook op de doelgroep 20-49 jaar laat ‘De Avondetappe’ zeer verdienstelijke resultaten zien. Binnen deze doelgroep kijken er dagelijks circa 310.000 personen naar Mart Smeets en zijn gasten. Hiermee blijft het de resultaten van de twee voorgaande jaren voor. In 2007 keken er dagelijks circa  210.000 personen naar het programma vanuit Frankrijk en in 2008 lag dit aantal op circa 240.000 personen binnen de doelgroep 20-49 jaar. ‘De Avondetappe’ onder leiding van Smeets laat dan ook een mooie stijgende lijn zien.

Het record van 1,8 miljoen kijkers is tijdens de uitzending van woensdag 25 juli 2007 gerealiseerd. Tijdens deze uitzending maakte ‘De Avondetappe’ bekend dat Rabobank renner Michael Rasmussen door het team vanwege vermeend doping gebruik naar huis gestuurd werd terwijl hij in de ‘Maillot Jaune’ reed. Dit record zal tijdens deze tour zeer waarschijnlijk niet verbroken worden, tenzij een Nederlander op geheel wonderbaarlijke wijze het geel om de schouders krijgt. 

Te bedenken dat de ‘Ronde van Frankrijk’ zich in de laatste en beslissende week bevindt en het echte vuurwerk nu gaat beginnen neemt de spanning alleen maar toe. Alberto Contador heeft de eerste tik uitgedeeld aan het adres van zijn teamgenoot en misschien wel grootste concurrent deze Tour Lance Armstrong. Heeft ‘The Boss’ het tijdens zijn comeback toch nog in zich om de tik van Contador te pareren met een gooi naar het geel of bundelen de gebroeders Schleck hun krachten om Contador uit het geel te fietsen? De spanning van de slotweek zal de resultaten van ‘De Avondetappe’ alleen maar goed doen. “Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen”.

Robert-Jan Duk, RTV Planner, ZenithOptimedia Nederland BV


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.