Acties.nl onderzoekt hoe Nederlanders shoppen voor Back to School 2025

Acties.nl onderzoekt hoe Nederlanders shoppen voor Back to School 2025

04-08-2025 (15:37) - Lifestyle

Kinderen in Regio Zuid moeten vanaf 17 augustus weer naar school, in het Noorden begint het schooljaar op 24 augustus, en in Regio Midden op 31 augustus. Ook studenten moeten vanaf september weer aan de bak. Het nieuwe schooljaar markeert voor veel gezinnen een belangrijk moment van voorbereiding, waarbij schoolspullen, kleding en technologie centraal staan. Acties.nl onderzoekt hoe Nederlanders zich voorbereiden op het nieuwe schooljaar en omgaan met de kosten rond Back to School.

Acties.nl deed onderzoek onder vijfhonderd Nederlanders van 16 tot 29 jaar, in samenwerking met PanelWizard. "Ons onderzoek laat zien dat studenten steeds bewuster omgaan met hun Back to School-aankopen. Van het scoren van slimme kortingscodes tot kiezen tussen online en fysiek winkelen: consumenten zoeken naar manieren om goed voorbereid én betaalbaar het nieuwe schooljaar te starten", aldus Sjef Kerkhofs, CEO van Acties.nl.

Zo vindt 86% van de Nederlandse studenten het niet belangrijk dat schoolspullen een bekend merk hebben. Voor veel consumenten staat functionaliteit boven merknaam. Als het werkt en betaalbaar is, is het goed genoeg. Toch blijft er een groep die wél waarde hecht aan merk schoolspullen, bijvoorbeeld vanwege kwaliteit of uitstraling.

Budget voor schoolspullen

68,1% van de Nederlandse studenten koopt Back to School spullen het liefst in één keer. Voor deze groep geeft overzicht en efficiëntie de doorslag: alles geregeld met één winkelmoment. Toch geeft een aanzienlijk deel de voorkeur aan gespreide aankopen, bijvoorbeeld om kosten te spreiden of om in te spelen op aanbiedingen. De uitkomst laat zien dat koopgedrag verschilt per huishouden en afhankelijk is van persoonlijke voorkeur en budget.

Daarnaast heeft 9,7% van de studenten niet genoeg geld om schoolspullen te kopen. Dit benadrukt dat een deel van de bevolking moeite ervaart met de kosten rondom de Back to School periode. Met name door grotere aankopen, zoals laptops, rekenmachines en schooltassen, kunnen de kosten in deze periode flink oplopen. 

Online of in de winkel

Van de studenten koopt 73,3% Back to School items in de winkel, vanwege de sfeer en het persoonlijke advies. Toch kiest ruim een kwart van de ondervraagde studenten voor online shoppen, dankzij het gemak en de aantrekkelijke exclusieve kortingscodes die daar te vinden zijn. Dit laat zien dat beide kanalen belangrijk blijven, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Verder zegt 54% van de Nederlandse studenten gebruik te maken van kortingen en kortingscodes bij het shoppen voor het nieuwe schooljaar. Dit laat zien dat besparen steeds belangrijker wordt, zelfs tijdens een periode van noodzakelijke uitgaven.

"Het nieuwe schooljaar kan flink in de papieren lopen, maar ons onderzoek laat zien dat studenten daar slim mee omgaan," zegt Kerkhofs. "Van het scoren van kortingen tot het plannen van één grote shopsessie: ze vinden manieren om voorbereid en betaalbaar aan de start te verschijnen."