Magnum wil Gen Z zelfvertrouwen geven

Magnum wil Gen Z zelfvertrouwen geven

11-06-2024 (14:11) - Lifestyle

Uit onderzoek van Magnum naar on- en offline zelfvertrouwen bij Gen-Z’ers blijkt dat jongeren moeite ervaren met zelfvertrouwen in de ‘echte’ wereld.

Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau DirectResearch, toont dat ruim de helft van de Gen-Z’ers (54%) het spannend vindt om een ruimte met onbekenden binnen te stappen. Daarnaast vindt 43 procent het spannend om zichzelf aan anderen te presenteren.

Zelfvertrouwen in de echte wereld

Online tonen jongeren juist meer zelfvertrouwen: ruim 64 procent vindt het fijn om online materiaal te delen met hun sociale netwerk. Een kwart geeft zelfs aan dat ze zich online beter kunnen uiten dan bij vrienden. Met het onderzoek wil Magnum deze generatie inspireren om vol zelfvertrouwen in het leven te staan, ook in de ‘echte wereld’. Juist voor deze groep geldt dat zelfvertrouwen een must is om te kunnen genieten van het leven.

Het rapport legt de tegenstrijdige relatie bloot tussen jongeren, zelfvertrouwen en social media. Hoewel één op de drie Gen-Z’ers weleens sociale druk voelt om iets te posten, omdat ze anders te lang niets hebben gedeeld, zijn social media voor veel jongeren ook een uitlaatklep. Zo geeft één op de drie zelfs aan volledig zichzelf te kunnen zijn op social media. Toch zorgt social media ook voor sociale vergelijking, waardoor één op de drie Gen-Z’ers zich weleens zorgen maakt of hun content net zo goed is als dat van anderen. De volledige resultaten vind je hier

Genieten met zelfvertrouwen

Het onderzoek geeft aan dat zelfexpressie een lastig punt is voor Gen-Z’ers, zowel on- als offline. “Jongeren maken bijna allemaal dagelijks gebruik van social media platforms zoals Youtube (88%), Instagram (85%), Snapchat (83%) en TikTok (79%). De invloed hiervan is zo groot geworden, dat één op de drie Gen-Z’ers zich minder zeker voelt in real life situaties,” vertelt Jasper van Meer, Marketing Lead Ice-Cream. “Als het aan Magnum ligt, durven alle jongeren zichzelf te uiten, in welke situatie dan ook, vol zelfvertrouwen en zonder angst voor kritiek.”

Dat dit nog lang niet het geval is blijkt maar weer uit het onderzoeksrapport, en dat is zonde volgens Jasper: “Magnum staat voor pleasure, voor het genieten van elke dag in het ‘echte’ leven. Wij moedigen iedereen aan om te genieten van de kleinste dingen; wie even zoekt, vindt overal pleasure! Maar dat kan natuurlijk alleen als je lekker in je vel zit en als je volledig jezelf kan zijn, juist in het ‘echte leven’. Ook als je dit nog aan het ontdekken bent.”

House of Magnum

Het onderzoek komt naar buiten in aanloop naar het grote, jaarlijkse feest van Magnum op 13 juni: House of Magnum. Dit jaar staat het feest, waar een diverse groep Mbassadors en content creators voor worden uitgenodigd, volledig in het teken van confidence. Onder de paraplu: ‘Wherever Pleasure Takes You', zullen genodigden overal met het thema te maken krijgen. Ze worden uitgedaagd om zich zo expressief mogelijk uit te dossen en om vol zelfvertrouwen het feest bij te wonen. Zowel tijdens het feest als daarbuiten wil Magnum namelijk ultieme pleasure inspireren voor iedereen. De boodschap die Magnum zowel met het feest als met het onderzoek uit wil dragen, is dat je pas echt kan genieten, wanneer je goed in je vel zit en je vol zelfvertrouwen in het leven staat.

 

Partnership met Amber Vineyard 

Om deze boodschap kracht bij te zetten, werkt Magnum dit jaar samen met Amber Vineyard, pionier van de Nederlandse Ballroom Scene. Amber: “Ik geloof dat empowerment, gemeenschap en safe spaces cruciaal zijn voor queer jongeren om vol zelfvertrouwen door de wereld te bewegen. In Ballroom zetten we vraagtekens bij de norm, de bevraging is ons hulpmiddel voor zelfontdekking en transformatie. Het samen uitdagen van normen gaat niet alleen om het losbreken van de maatschappelijke verwachtingen, maar het inzien van onze uniekheid juist als kracht, zodat we ons comfortabel voelen in onze eigen huid en ons beste leven kunnen leiden”.

“Amber past met diens missie ongetwijfeld in dit rijtje van Magnum partners. De manier waarop Amber zich inzet voor de queer community en voor onbegrensde zelfexpressie, maakt hen ook voor ons een bron van inspiratie”, laat Jasper van Meer weten. “Amber roept op tot zelfexpressie, tot jezelf laten zien. We gaan er alles aan doen om deze boodschap te verspreiden tijdens ons feest en tijdens volgende campagnes”.