
Nederlanders geven liever dan ontvangen, blijkt uit onderzoek Lidl
Het merendeel van de Nederlanders geeft liever dan zij ontvangt tijdens de feestdagen. Dat concludeert Lidl op basis van een onderzoek in het kader van zijn kerstcampagne 'Elke dag de moeite waard'.
Uit het onderzoek blijkt dat 83% van Nederlanders liever cadeaus geeft dan dat zij ontvangt. Volgens Lidl maakt geven gelukkig en wordt het vooral gezien als een manier om verbondenheid en liefde te tonen. Opvallend is dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar vaker aangeven liever te ontvangen dan te geven, een duidelijk generatieverschil.
De meest waardevolle cadeaus zijn volgens de meerderheid niet materieel, maar bestaan uit tijd en aandacht. Toch wordt er gemiddeld ruim €290 uitgegeven aan kerstcadeaus, waarbij kinderen en partners de belangrijkste ontvangers zijn.
Elke dag de moeite waard
"Dit onderzoek bevestigt dat kerst draait om warmte en verbondenheid. Het mooiste cadeau is niet wat je koopt, maar de aandacht die je geeft. Met onze campagne willen we mensen inspireren om dat gevoel ook buiten december vast te houden", aldus Marian Verheij, externe communicatie en PR Lidl Nederland.
Naast een TVC wordt de kerstboodschap van Lidl verspreid via radio, online en buitenreclame. Daarnaast opende de retailer een tijdelijk restaurant. Influencer en kookboekauteur Tobias Camman en sterrenchef Niven Kunz serveerden in de pop-up smakelijke gerechten, enkel bereid met producten van Lidl Deluxe.
Kinderarmoede in Nederland
Lidl vraagt ook dit jaar weer extra aandacht voor het thema kinderarmoede in Nederland. Per verkochte feeststol wordt één euro aan het Jeugdeducatiefonds gedoneerd. Gasten van het pop up-restaurant ontvangen geen rekening voor het diner of de lunch maar mogen een donatie naar keuze doen voor hetzelfde goede doel.