Nederlanders starten weer met goede voornemens: Gen Z leidt

Nederlanders starten weer met goede voornemens: Gen Z leidt

02-01-2024 (10:38) - Lifestyle

Met de start van het nieuwe jaar geeft maar liefst 43% van de Nederlanders aan goede voornemens te hebben voor 2024. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, Nederlanders zijn ook optimistisch over het volhouden hiervan.

78% gelooft dat ze hun voornemens met succes zullen volbrengen. Support speelt hierbij een belangrijke rol: meer dan de helft geeft aan ondersteuning van derden belangrijk te vinden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij de jongere generatie (Gen Z) het grootst; van hen is 64% voornemens om positieve veranderingen door te voeren. 

Gezondheid voorop

Het onderzoek laat zien dat verbetering in fysieke gezondheid prioriteit heeft onder Nederlanders met goede voornemens: 64% wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59%) en minder willen zitten (25%). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73%), fietsen (49%) en de sportschool bezoeken (30%) het meest populair.

Meer sociaal contact

De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38%) richten zich met name op beter slapen (49%). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63%). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm. 1 op de 5 neemt zich voor verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze willen het anders aanpakken en minder hard werken. Verder geeft 17% aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. Verrassend genoeg ligt dit percentage hoger bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21%) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12%). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken.

Financieel sterke toekomst

Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan financiële goede voornemens te hebben, bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. Deze voornemens hebben vooral betrekking op meer geld sparen (58%), minder geld uitgeven (47%) en meer financieel overzicht en inzicht krijgen (28%). Bijna een kwart (23%) is voornemens om extra pensioen op te bouwen.

Mariëlle Krouwel, CMO NN Group: “We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt. Binnen het huidige sociaal-economische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid. Nationale-Nederlanden biedt hierbij graag ondersteuning. Uiteraard met financiële producten en diensten, maar ook in vorm van sponsoring op het gebied van sport, cultuur & entertainment en met onze maatschappelijke bijdrage.”