Onderzoek WARC en TikTok laat zien hoe social media ons zoekgedrag verandert

Onderzoek WARC en TikTok laat zien hoe social media ons zoekgedrag verandert

30-07-2025 (16:23) - Lifestyle

De manier waarop we zoeken verandert drastisch. Waar zoekmachines vroeger de standaard waren, verschuift de aandacht nu naar sociale media en videoplatforms, sneller dan AI-zoekoplossingen zich ontwikkelen. WARC en TikTok deden onderzoek om dit veranderende landschap beter te begrijpen. De resultaten bieden marketeers inzichten in hoe zoekgedrag evolueert en wat dat betekent voor de toekomst van marketing.

"Zoeken is niet langer alleen een plek om een antwoord te vinden: het is het begin van een digitale reis. Van tekst naar beeld, naar video, naar AI: de tools veranderen, en daarmee ook de verwachtingen van het publiek", zegt Alexis Wolf, Head of Advisory, Americas, WARC. "Door zoekgedrag opnieuw te definiëren, kunnen merken eerder, dieper en betekenisvoller met consumenten verbinden."

Belangrijkste bevindingen

Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers van zoekmachines in de VS twee keer zo vaak zoeken (30%) via sociale en videoplatforms als via AI-platforms (14%). Die verschuiving is nog duidelijker onder Gen Z: bijna de helft (48%) is de afgelopen drie jaar vaker gaan zoeken via social en video, terwijl slechts 19 procent gebruikmaakt van AI-ondersteunde zoekoplossingen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 86 procent van de Gen Z-internetgebruikers wekelijks zoekt op TikTok. Daarmee zoeken ze bijna even vaak op dat platform als via de grootste traditionele zoekmachine (90%) en zelfs vaker dan via online marktplaatsen (75%) of de belangrijkste AI-platforms (60%).

MAP framework

Om effectief in te spelen op het zoekgedrag via social media, komen TikTok en WARC met het MAP-framework:
- Mix: Combineer traditionele, sociale en videozoekplatforms om optimaal gebruik te maken van elk kanaal. Richt je strategie op verschillende fasen van de klantreis.
- Align: Houd rekening met meerdere zoekintenties tegelijk, van inspiratie tot aankoop. Pas je content per platform en productcategorie aan op de bijbehorende zoekbehoefte.
- Prime: Stimuleer zoekgedrag met toegankelijke zoekfuncties (zoals zoekbalken en suggesties). Zet in op vroege ontdekking, vóór consumenten een vaste mening hebben gevormd.

Alle uitkomsten van het onderzoek vind je hier