Tinder ziet Gen Z massaal kiezen voor Echo Dating

Tinder ziet Gen Z massaal kiezen voor Echo Dating

19-05-2025 (13:43) - Lifestyle

De tijd dat tegenpolen elkaar aantrekken lijkt voorbij. Volgens onderzoek van Tinder is er een nieuwe datingtrend onder Gen Z: Echo Dating. In plaats van tegenpolen te zoeken, vinden de jonge daters van vandaag juist gedeelde waarden en toekomstplannen erg belangrijk.

Volgens Tinder weerspiegelt deze trend een generatie die bewust kiest voor diepgang en emotionele afstemming. De belangrijkste inzichten zijn dat 79% van de mannen, 86% van de vrouwen en 75% van de non-binaire respondenten het belangrijk vindt dat hun partner hun waarden en overtuigingen deelt. Daarnaast vindt 80% van de mannen, 87% van de vrouwen en 64% van de non-binaire respondenten het belangrijk om dezelfde plannen voor huisje, boompje, beestje te hebben.

Hobby's en interesses scoorden iets lager. Daarbij vindt 54% van de mannen, 47% van de vrouwen en 54% van de non-binaire respondenten het belangrijk dat deze vergelijkbaar zijn bij een partner. Voor levensdoelen gold dat 64% van de mannen, 74% van de vrouwen en 46% van de non-binaire respondenten aangaf het belangrijk te vinden om soortgelijke doelen te hebben.

Klaar met oppervlakkigheid

Echo Dating is meer dan alleen een nieuwe trend: het is een signaal van een generatie die klaar is met oppervlakkigheid. Gedeelde toekomstplannen en authenticiteit worden de nieuwe formule voor aantrekkingskracht en veranderen zo hoe Gen Z liefde en relaties benadert.

Maar Echo Dating betekent niet alleen "Ik wil iemand die bij me past", het betekent ook "Ik spreek uit wat ik wil". Een belangrijk onderdeel van deze trend is duidelijk en proactief zijn over verwachtingen van de relatie en toekomstige doelen in het leven.

Vijf tips voor openlijk communiceren

Voor degenen die niet goed weten hoe ze hun verwachtingen van een relatie duidelijk kunnen uiten, heeft Tinder samengewerkt met psycholoog en datingexpert Pia Kabitzsch om vijf praktische tips te ontwikkelen. Deze tips kunnen helpen misverstanden te voorkomen, zelfreflectie aan te moedigen en duidelijke communicatie te bevorderen:

- Vraag niet alleen "Wat zoek je in een relatie?" Maar vraag ook andere dingen als: "Hoe wil je je voelen in een relatie?". Het gaat niet alleen om labels, maar vooral over of je emotionele behoeften overeenkomen.
- Probeer elkaar te begrijpen, niet te overtuigen. Het moet geen verkooppraatje over jezelf worden. Het gaat erom eerlijk uit te zoeken of je ideeën over relaties overeenkomen. Communiceer dus open naar elkaar, zonder er te veel druk op te leggen.
- Wees specifiek: Zeg niet alleen "Ik hou van open communicatie" maar leg vervolgens uit wat dat voor jou betekent. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: "Ik waardeer het als iemand eerlijk is over wat er speelt, zelfs als het ongemakkelijk is".
- Vraag het in plaats van het voor elkaar in te vullen. Een vraag als "Hey, wat bedoelde je toen je zei …?" kan gemakkelijk duidelijkheid scheppen en misverstanden voorkomen.
- Uit je op Tinder zoals je in het echt bent: Wees informeel, eerlijk en echt jezelf. Alleen op die manier kunnen er echte gesprekken en matches met inhoud ontstaan.

Nieuwe functies

Tinder past zich aan deze nieuwe behoeften van Gen Z aan en biedt verschillende appfuncties die zijn ontworpen om echte compatibiliteit te ondersteunen. Met de functie Interesses kunnen Tinder-gebruikers anderen vinden met wie hun waarden en hobby’s overeenkomen.

Verder laat de functie Relatietype zien naar wat voor soort relatie iemand op zoek is. Of het nu monogamie, consensuele non-monogamie, open relatie, polyamorie of gewoon openstaan voor nieuwe ervaringen is.

Tinder-gebruikers kunnen ook hun levensstijl en -voorkeuren delen, zoals hun drinkgewoonten, dieetvoorkeur, love language, familieplannen en of ze huisdieren hebben of willen. Zo wordt het vinden van iemand met overeenkomende waarden en overtuigingen makkelijker.

Een recente update heeft de Explore-tab in de app verder geoptimaliseerd: naast bestaande interesses kunnen Tinder-gebruikers nu ook gemakkelijk filteren op relatie-intentie. Zo vind je makkelijker iemand die naar hetzelfde op zoek is als jij.