Online review wekt vertrouwen

10-07-2009 (09:44) - Marketing

Aanbevelingen door kennissen en online reviews zijn wereldwijd de meest vertrouwde vormen van adverteren, dit blijkt uit het Nielsen Global Online Consumer Survey dat iedere twee jaar wordt uitgevoerd onder 25.000 internetgebruikers in 50 landen. Het Nielsen onderzoek toont aan dat wereldwijd negen op de tien internetters aanbevelingen van kennissen vertrouwen. Zeven op de tien consumenten vertrouwen online reviews. Dat is evenveel als het aantal mensen dat vertrouwt op brand websites.

Vietnamese internetconsumenten vertrouwen het meest op online reviews (81%), gevolgd door Italiaanse (80%), Chinese en Franse internetters (beide 77%). In Argentinië worden beslissingen tot aankoop het minst gebaseerd op reviews (46%), gevolgd door Finland (50%). In Nederland vertrouwt 69% van de internetconsumenten deze vorm van adverteren en hiermee komt Nederland op de 20e plaats van de 50 landen waar de enquête is gehouden.

Latijns Amerikaanse landen voeren de lijst aan als het gaat om het vertrouwen in brand sponsorship. Op de eerste plaats staan de Colombiaanse en Venezolaanse internetters (81%) en Brazilië staat op de tweede plaats met 79%. Deze vorm van adverteren wordt het minst gewaardeerd in Zweden (33%), Letland (36%) en Finland (38%). Nederland staat op de 30e plaats van de 50 met 55% van de internetters die brand sponsorships zien als een betrouwbare manier van adverteren.

Brand websites worden wereldwijd gezien als de meest vertrouwde vorm van adverteren. Op nummer één staat China met 82%, gevolgd door Pakistan met 81% en Vietnam met 80%. In Zweden (40%) en Israel (45%) worden brand websites het minst vertrouwd. 66% van de Nederlandse internetgebruikers gaf aan brand websites te vertrouwen en Nederland staat hiermee op de 27e plaats.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch