Bestedingen TV-reclame groeien, kijktijd daalt, meer uitgesteld kijken
08-03-2016 (21:03) - Media
De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op 965 miljoen euro. Dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In het afgelopen werd € 854 miljoen besteed aan spot advertising en € 111 miljoen aan non-spot advertising. Dit zijn enkele resultaten uit het TV Jaarrapport van SPOT.
Herstel TV-reclamemarkt
De TV-reclamemarkt herstelde zichzelf goed in de tweede helft van 2015. In de eerste helft van het jaar kwamen de netto bestedingen voor TV-reclame nog uit op € 456 miljoen. De spotmarkt is uitgekomen op € 854 miljoen (+0,5%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 111 miljoen (-2,7%) realiseerde. In 2014 groeide de TV-markt nog met 3,3% onder impuls van de Olympische Winterspelen in en het WK voetbal. Dat 2015 hetzelfde niveau bereikt, toont eens te meer aan dat de markt een blijvend vertrouwen heeft in de kracht van TV om grote groepen mensen te bereiken.
kerncijfers
De belangrijkste kerncijfers van de TV-reclame laten zien dat het aantal adverteerders op TV is gestegen. Dat is goed nieuws. Ook het aantal merken waarvoor TV-reclame wordt gemaakt, nam toe. Beide stegen met respectievelijk 7% (adverteerders) en 3% (merken).
verwachte groei
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2% op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de TV-bestedingen.
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2% op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de TV-bestedingen.
kijktijd daalt
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dat is 4,8% lager dan in 2014 waarin de kijktijd een recordhoogte haalde met gemiddeld 3 uur en 20 minuten. In de doelgroep 50-64 jarigen is de kijktijd gelijk gebleven aan 2014. In de andere doelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2014 gedaald. De daling van de kijktijd heeft te maken met het ontbreken van grote sportevenementen in 2015. Ook het vaker bekijken van TV-programma’s en andere videocontent op andere schermen zorgt voor een daling van de kijktijd.
nieuwe realiteit
De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin TV-content een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het TV-scherm. Om deze reden is SKO op 1 januari gestart met het meten van online video.
De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin TV-content een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het TV-scherm. Om deze reden is SKO op 1 januari gestart met het meten van online video.
De belangrijkste resultaten heeft SPOT samengevat in een viedeo animatie.