Bruto mediabestedingen fors omlaag
04-04-2013 (08:35) - Media
De aanhoudende economische onzekerheid had een negatieve invloed op de ontwikkeling van de bruto mediabestedingen in 2012. Die daalden met 3,9% tot € 6,06 miljard. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (+ 0,4%), ondanks dat er toen ook nog sprake was van economische tegenwind. Dit blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Waar televisie normaal gesproken het laatste advertentiemedium is waarop grotere adverteerders bezuinigen, leek 2012 toch het keerpunt te zijn. De bruto mediabestedingen daalden met 8,3% tot € 3,13 miljard. Door het grote aandeel van televisie in de totale bruto mediabestedingen kan de daling in 2012 grotendeels aan televisie toegeschreven worden. Zonder de daling bij televisie zouden de totale bestedingen op een ‘0-groei ‘ uitkomen.
Dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, noteerde een stijging van 4,2% tot € 918 miljoen. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (+1,6%) en folders (+3,2%) groei zien. De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1% tot € 366 miljoen.
De bruto mediabestedingen aan zowel publieks- als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bruto mediabestedingen afnemen met 9,1%, bij vakbladen bedroeg de daling 4%. De grootste daling vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype: -33%. Het was de eerste daling in vier jaar tijd, maar ook de laatste daling, in 2008, was fors met -30%.