De kijkcijfers van het weekend: Boer zoekt Vrouw wint
21-09-2009 (10:35) - Media
Boer Zoekt Vrouw is het best bekeken programma van de afgelopen week. Met 3,436 miljoen kijkers weet de datingshow de meeste kijkers te trekken en staat het KRO-paradepaardje eenzaam aan de top wat de weekendprogrammering betreft.
De publieke omroepen behaalden in week 38 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,3 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze week een marktaandeel van 23,1 procent en de SBS zenders 17,2 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0 procent, de zenders van RTL Nederland 27,0 procent en de SBS zenders 20,9 procent. In week 38 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 175,6 minuten.
Als we het NOS-journaal van 20 uur even buiten beschouwing laten (die scoren altijd bovengemiddeld), is Popstars van SBS 6 op vrijdagavond het best bekeken. Daarna maakt Nederland 1 de hele top 5 verder vol, met Van Duin op z’n Best (1,430 miljoen), Pauw & Witteman (1,229 miljoen) en Vermist (1,169 miljoen). Gooische Vrouwen houdt het ook boven een miljoen, net als DWDD, GTST en Hart van Nederland. Je zou denken dat Nederland op vrijdagavond inderdaad weer massaal aan de buis gekluisterd zit.
De zaterdag is wat kariger wat kijkcijfers betreft. Het nieuwe format van Paul de Leeuw moet nog op gang komen: 1,188 miljoen kijkers, minder dan vorige week (al scoorde Lieve Paul PS op zondag weer 1,594 miljoen). Studio Sport Eredivisie (Nederland 3) doet het het beste met 1,382 miljoen. Na Kassa volgt SBS 6 volop met Hart van Nederland, K2 zoekt K3 en het Beste Idee van Nederland. SBS heeft bij deze de strijd wat de weekendshows van RTL gewonnen, want Wat Vindt Nederland en Let’s Dance moeten het met een fractie minder kijkers doen.
De zondagavond is na Boer zoekt Vrouw, het Journaal en nogmaals Studio Sport van Lieve Paul PS, wederom Hart van Nederland en Red mijn Vakantie.