
Merkkracht Sail Amsterdam gezonken door tien jaar afwezigheid
Sail Amsterdam was bij de vorige editie, tien jaar geleden, nog het favoriete evenement van volwassen Nederland. Nu is het zeilfestijn gezonken naar plaats elf. Toch is er nog geen man overboord, stelt Hendrik Beerda Brand Consultancy, initiatiefnemer van het jaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek.
Beeldcredit: Youtube-kanaal Sail Amsterdam
Vooral buiten de regio Amsterdam zijn veel mensen Sail vergeten. Maar liefst twee derde van de jongvolwassenen weet helemaal niet wat Sail is. Onder degenen die het evenement wel kennen, is het hoofdstedelijke festijn echter onverminderd populair. Dankzij de trouwe achterban staat Sail op gelijke hoogte met de Dutch Grand Prix.
Over de onderzoeksresultaten zegt Hendrik Beerda: "Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona."
De merkadviseur ziet kansen voor een comeback, mits de marketing goed wordt aangepakt: "Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken Uit het onderzoek blijkt dat degenen die wél bekend zijn met Sail laaiend enthousiast zijn, met name vanwege de internationale allure en de traditie."
Evenementen met sterkste reputatie* in 2025 vs. positie in 2016
1. Bevrijdingsfestival (13)
2. Vierdaagse Nijmegen (-)
3. Huishoudbeurs (3)
4. Pinkpop (2)
5. Vierdaagsefeesten Nijmegen (4)
6. De Vrienden van Amstel LIVE (-)
7. Lowlands (5)
8. Zwarte Cross (16)
9. Pride Amsterdam (8)
10. Vakantiebeurs (11)
11. SAIL Amsterdam (1)
12. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix (-)
13. TT Assen (9)
14. Mysteryland (-)
15. Open Monumentendag (-)
16. North Sea Jazz Festival (10)
17. Amstel Gold Race (14)
18. Concert at SEA (27)
19. Nederlands Film Festival (21)
20. NN Dam tot Damloop (12)
*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding
Onafhankelijk onderzoek onder 69.000 respondenten
Het Evenementen Merkenonderzoek wordt sinds 2010 uitgevoerd. 69.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse evenementen. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.