‘Geen digitale vervanging dalend aantal publieksbladen’
15-08-2013 (08:12) - Media
Volgens Retriever Media Informatie is er momenteel nog geen digitale vervanging voor het dalend aantal publieksbladen. In een grafiek van Retriever zijn de aantallen advertentie-dragende publieksbladen die vanaf januari 2008 tot en met juli 2013 zijn verschenen en verdwenen te zien.

Na 2008 is het aantal verdwenen titels substantieel hoger dan het aantal verschenen titels. Het eerste half jaar van 2013 laat voor het eerst sinds 2008 een lichte daling zien in het aantal verdwenen advertentie-dragende publieksbladen ten opzichte van dezelfde periode in voorgaande jaren. Het totaal aantal titels binnen de advertentie-dragende publieksbladen neemt echter nog steeds structureel af.
Op dit moment ziet Retriever Media Informatie in de database-statistieken niet terug dat deze daling wordt opgevangen door nieuwe digitale uitgaven van advertentie-dragende publieksbladen.
Harriët Koetsier, managing director: ‘Uitgevers zijn op zoek naar nieuwe businessmodellen om de content die ze produceren te gelde te maken. Smartphones en tablets bieden meer mogelijkheden om deze content, zelfs heel gericht, te verspreiden. Uitgevers zijn echter nog steeds op zoek naar betaalmodellen om de investeringen in deze nieuwe manier van uitgeven terug te kunnen verdienen.