HOI: dagbladen blijven kampen met dalende cijfers
26-03-2013 (09:44) - Media
De betaalde papieren oplages van vrijwel alle landelijke dagbladen is in het vierde kwartaal van 2012 gedaald ten opzichte van 2011. Maar met de digitale abonnees erbij stijgt de oplage van enkele kranten juist. Alleen Trouw en de Volkskrant zagen een lichte stijging, van respectievelijk 1,2 en 0,5 procent.
Vooral de daling van de betaalde papieren oplages van het Financiele Dagblad (9,5 procent), nrc.next (9,2) en het Nederlands Dagblad (8,2) was fors.
In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar geleden zijn de cijfers iets anders. De betaalde oplage van NRC Handelsblad stijgt voor het zevende kwartaal op rij ten opzichte van het voorgaande jaar. NRC Handelsblad groeit 2,1% en ochtendkrant nrc.next klimt 2,8% in het vierde kwartaal van 2012 ten opzichte van een jaar eerder.
Met de betaalde digitale oplage erbij zien de cijfers er voor enkele kranten echter heel anders uit. De totale betaalde oplage van het FD stijgt met 2,3 procent, wat duidt op een forse stijging van het aantal digitale abonnees.
NRC/HOI/NU.nl