‘Live tv bevredigt meer behoeften’
16-07-2013 (07:53) - Media
Thinkbox, een Engelse marketingorganisatie van commerciële tv-zenders, heeft onderzoek uit laten voeren naar de behoeften die we willen bevredigen met tv kijken. Vervolgens is gekeken of hierin een verschil zitten tussen live TV en Video On Demand1.
Uit het ‘Screen Life: TV in Demand’ onderzoek blijkt dat live tv kijken aan alle zes de hoofdbehoeftes van tv-kijkers kan voldoen terwijl video on demand hoofdzakelijk aan twee behoeftes voldoet. Het gaat om deze zes hoofdredenen zijn om tv te kijken:
Unwind: ontspannen en ‘ont-stressen’ na afloop van een drukke dag
Comfort: tijd delen met je huisgenoten, samen gezellig je favoriete TV programma’s bekijken
Connect: voel je verbonden met de wereld door live op TV belangrijke gebeurtenissen te volgen
Experience: plezier maken door een spannend TV programma samen te delen
Escape: wegdromen bij een TV programma dat speelt in een andere tijd of wereld
Indulge: meestal alleen naar je eigen favoriete programma kijken, je ‘guilty pleasure’ moment
Het onderzoek maakt volgens SPOT duidelijk waarom we nog steeds zo veel live tv kijken in een tijd dat het mogelijk is om bijna elk tv-programma te zien dat je wilt te bekijken, op elk moment van de dag. Het blijkt dat live tv kijken de behoeftes bevredigt die on demand kijken niet kan bevredigen.