Marketingdeskundige denkt dat TikTok jongere gebruikers zou kunnen opvoeden
31-03-2022 (15:01) - Media
Uit nieuwe gegevens van Ofcom blijkt dat TikTok door een jonger publiek wordt gebruikt dan verwacht, ondanks dat de app alleen toegankelijk is voor mensen van 13 jaar en ouder. Hoewel er zorgen zijn dat het de aandachtsspanne van zeer jonge gebruikers aantast, gelooft Sam O'Brien, CMO van performance marketing platform Affise, dat het in feite zal helpen om jongere jaren op te voeden tot waardevolle ondernemersvaardigheden. "Hoewel jongeren standaardonderwijs zullen krijgen, zou ik willen stellen dat het blootstellen van jongeren aan een platform dat ondernemerschap en onderwijs aanmoedigt door middel van videocontent in korte vorm, al op veel jongere leeftijd verschillende vaardigheden zou kunnen opbouwen."
"Niet alleen zal de inhoud van de app helpen om jonge kinderen en tieners te leren hoe ze producten kunnen marketen, beïnvloeden en verkopen via advertenties, maar het zal hen ook laten proeven van de kracht van sociale media en wat het kan doen voor merken en bedrijven. Het videoplatform in korte vorm kan mogelijk ook helpen het zelfvertrouwen van een jongere te vergroten om in de wereld van het bedrijfsleven en sociale-mediamarketing te stappen en zo een carrièrepad in hun vroege ontwikkelingsstadium te sturen."
"Inhoud op TikTok kan echter ook als schadelijk en gevoelig voor jonge gebruikers worden gezien, daarom is het belangrijk dat ouders ervoor zorgen dat ze gebruik maken van het door Apple en Android geboden apparaatniveau voor ouderlijk toezicht op de app, en dat ze uitleg geven over de gevaren die gepaard gaan met elke social media-app. TikTok heeft verschillende educatieve en veiligheidsrichtlijnen voor ouders," aldus Sam O'Brien.
"Niet alleen zal de inhoud van de app helpen om jonge kinderen en tieners te leren hoe ze producten kunnen marketen, beïnvloeden en verkopen via advertenties, maar het zal hen ook laten proeven van de kracht van sociale media en wat het kan doen voor merken en bedrijven. Het videoplatform in korte vorm kan mogelijk ook helpen het zelfvertrouwen van een jongere te vergroten om in de wereld van het bedrijfsleven en sociale-mediamarketing te stappen en zo een carrièrepad in hun vroege ontwikkelingsstadium te sturen."
"Inhoud op TikTok kan echter ook als schadelijk en gevoelig voor jonge gebruikers worden gezien, daarom is het belangrijk dat ouders ervoor zorgen dat ze gebruik maken van het door Apple en Android geboden apparaatniveau voor ouderlijk toezicht op de app, en dat ze uitleg geven over de gevaren die gepaard gaan met elke social media-app. TikTok heeft verschillende educatieve en veiligheidsrichtlijnen voor ouders," aldus Sam O'Brien.