Marktaandeel publieke omroepen loopt verder uit, WK duel NL-USA best bekeken

Marktaandeel publieke omroepen loopt verder uit, WK duel NL-USA best bekeken

09-01-2023 (12:42) - Media

De publieke omroepen behaalden in december 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 42,0%. In december 2021, zonder aangepaste programmering ivm WK voetbaltoernooi, was hun marktaandeel 34,6%.

De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,9% en de Talpa TV zenders 14,2%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 43,1%, de zenders van RTL Nederland 28,3% en de Talpa TV zenders 15,9%.

Meest bekeken programma's en bereik

De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door de WK voetbal kwartfinale Nederland- Argentinië van 9 december. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 5,6 miljoen kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 8,6 miljoen. Met 87,1% behaalde de WK voetbalwedstrijd Nederland-USA op 3 december het hoogste marktaandeel deze maand.

Het eerste niet-sport programma in deze top-25 is het Journaal 20 uur van 18 december op NPO1 met gemiddeld 3,3 miljoen kijkers.


 


Bureaus

Marketing

Economisch