McDonald's haalt kerstcommercial offline na massale kritiek

McDonald's haalt kerstcommercial offline na massale kritiek

11-12-2025 (10:43) - Media

Wat als grappige kerstcommercial was bedoeld, resulteerde in een golf van negatieve reacties op de kernboodschap en het gebruik van AI: McDonald’s Nederland haalt zijn AI-commercial geschrokken weer offline.

In de kerstfilm van McDonald’s wordt de kerstgedachte op zijn kop gezet met het lied 'It’s the most terrible time of the year'. In de film zijn typische Nederlandse taferelen te zien die eindigen in tegenslagen; van vallen op de schaatsbaan tot een gourmetplaat die ineens in brand schiet. 

AI-kritiek

De fastfoodketen wil met de film duidelijk maken dat je, ondanks alle kerstdrukte, bij McDonald’s altijd goed terechtkunt. Alleen door de massale negatieve reacties besloot McDonald’s, na eerst de reacties uit te schakelen, de film offline te halen. De kritiek gaat voornamelijk over het gebruik van AI maar ook over de kernboodschap. 

De montage wordt door kijkers als onbegrijpelijk ervaren. Zo zijn er beelden waarin een stel achter een beslagen raam zit, maar toch scherp in beeld is. Daarnaast is er kritiek op de milieu-impact van het gebruik van AI en op het inzetten van AI om mensen te vervangen in creatieve processen.


de Volkskrant

Bureaus

Marketing

Economisch