Mediahuis behaalt opnieuw sterk resultaat in 2021
24-02-2022 (15:53) - Media
Mediahuis groep zette in 2021 opnieuw een sterk resultaat neer. In de consumentenmarkt groeide het totale aantal digitale abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland met 20%. De heropleving van de advertentiemarkt, in combinatie met het ontwikkelen van nieuwe digitale advertentieoplossingen, zorgde voor een groei in advertentie-inkomsten. Het investeringsbeleid van Mediahuis focuste in 2021 op het uitbouwen van de positie van Mediahuis Ventures in de education- en media technology markt en de verdere geografische uitbreiding van de groep in Duitsland.
Mediahuis realiseerde in 2021 een geconsolideerde omzet van €1.131 miljoen. Het operationeel resultaat steeg met 36% van €122 miljoen naar €166 miljoen, mede dankzij de integratie en positieve ontwikkeling van zowel Mediahuis Luxembourg (voorheen Saint-Paul Luxembourg) als Mediahuis Noord (voorheen NDC mediagroep) die in 2021 voor een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. Het netto resultaat van de groep bedroeg €117 miljoen. Eind 2021 was Mediahuis schuldenvrij.
Een op de vier abonnees leest digitaal
Mediahuis zag in 2021 het totale aantal abonnementen in Nederland, België, Luxemburg en Ierland met 3% toenemen, als een gevolg van de sterke stijging van het aantal digitale abonnementen met 20%. Bijna 4 op de 10 abonnees (38%) leest tegenwoordig digitaal of een combinatie van print en digitaal.
Ook in de Nederlandse markt zette de positieve tendens in de digitale abonnee- ontwikkeling zich door. Eind 2021 waren de Nederlandse nieuwsmerken van Mediahuis goed voor een totaal van 1.166.652 abonnees (print en digitaal), waarvan bijna 40% digitaal.
− Het aantal digitale abonnees van De Telegraaf groeide met 18% waardoor De Telegraaf ook het totale aantal abonnementen, print en digitaal, zag toenemen met 2%. Meer dan 4 op de 10 abonnees lezen de krant digitaal.
− NRC noteerde een stijging met meer dan 9% en behaalt hiermee het hoogste aantal abonnees, print en digitaal, ooit in zijn geschiedenis. 6 op de 10 van alle NRC-abonnees kiest voor een digitaal abonnement of een combinatie van digitaal en print.
− De stijging in aantal digitale abonnementen zette zich het afgelopen jaar ook duidelijk door bij de regionale Mediahuistitels. De Limburger riep de structurele abonneedaling een halt toe en noteerde in het jaar van haar 175-jarig jubileum een stijging van het totale aantal abonnees door een toename met +45% van het aantal digitale abonnementen.
− De regionale titels van Mediahuis Nederland (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi-en Eemlander) zagen samen het aantal digitale abonnementen toenemen met +23%.
− Ook de nieuwsmerken van Mediahuis Noord (Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad en Leeuwarder Courant) konden het vertrouwen van hun lezers vasthouden en noteerden samen een groei van +22% in digitale abonnees.
Audiojournalistiek
Podcasts werden het afgelopen jaar nog belangrijker als verlengstuk van sterke, onafhankelijke journalistiek. Het aantal beluisterde podcastafleveringen in de verschillende markten verdubbelde voor het tweede jaar op rij. Alle Mediahuis- nieuwsmerken samen waren in 2021 goed voor zo’n 50 miljoen podcastbeluisteringen, waarvan bijna 31 miljoen podcastbeluisteringen in Nederland plaatsvonden. NRC Vandaag, de dagelijkse podcast van NRC, blijft volgens een standaardmeting van het Nationaal Luisteronderzoek, de best beluisterde podcast van Nederland.
Investeringsbeleid
Het investeringsbeleid van Mediahuis focuste zich in 2021 op het uitbouwen van de positie van Mediahuis Ventures in de education technology en media technology markt. Naast investeringen in de leadership coach app BUNCH en het online trainingsplatform myskillcamp, vergrootte de venture capital firm van Mediahuis haar deelname in zowel training expert Lepaya als in het subscription intelligence bedrijf Mather Economics. Anderhalf jaar na de start investeerde Mediahuis Ventures al in vier start- en scale-ups.
IMPACT
Als onderdeel van het IMPACT duurzaamheidsbeleid van de groep was Mediahuis in 2021 een van de medeoprichters van Pluralis, een impact investeringsfonds dat onafhankelijke journalistiek en pluriforme berichtgeving wil helpen vrijwaren in Europese landen waar dit vandaag niet altijd vanzelfsprekend is. Na het eerder verwerven van een belang (34%) in de Slovaakse uitgever Petit Press, verwierf Pluralis in 2021 een aandeel van 40% in het Poolse mediabedrijf Gremi Media.
Financiële kerncijfers
2021 startte relatief traag maar de herstellende economie zorgde vanaf de zomer voor omzetgroei in de advertentiemarkt en bij onze digitale marktplaatsen. Onze abonnementenaantallen, omzet én marge zijn verder gegroeid, voornamelijk bouwend op een sterk en aantrekkelijk digitaal aanbod voor al onze titels. Naast de autonome groei droegen ook de recent verworven Luxemburgse en Noord-Nederlandse titels en activiteiten in 2021 voor een volledig jaar bij tot de recordomzet van de groep. In de loop van 2021 vonden we geleidelijk aan het juiste evenwicht tussen thuis- en kantoorwerk wat zich positief vertaalt in de operationele kosten. Tel daar het effect van historisch lage papierprijzen bij – die vanaf het laatste kwartaal wel sterk zijn gaan stijgen – en Mediahuis rondde 2021 af met een operationeel resultaat dat 36% beter was dan het jaar voordien en een netto resultaat dat verdubbelde.