MuseumTV gaat verder onder de vleugels van Museumtijdschrift

29-09-2022 (11:06) - Media

Het online cultureel videoplatform MuseumTV zet zijn activiteiten per 1 oktober 2022 voort onder de vlag van Museumtijdschrift. Door deze krachtenbundeling blijft er een duurzaam podium bestaan dat musea in staat stelt zich online te verbinden met een groot en breed publiek en de liefhebber actuele en verdiepende informatie biedt op één plek.

MuseumTV ontstond in 2015 vanuit de wens om kunst en cultuur online met video toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. MuseumTV zag zich al snel gesteund door het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de overheid. De afgelopen zeven jaar zijn 350 musea in beeld gebracht. Dankzij samenwerkingen met onder andere HEMA, Albert Heijn en partnerkanalen KPN, Ziggo en KLM bereikt MuseumTV jaarlijks ruim vierenveertig miljoen impressies en is het cultureel erfgoed van deze musea ver buiten de museummuren te bewonderen. Bovendien is, naast het traditionele museumpubliek, ook een ander publiek bereikt dankzij producties in samenwerking met NTR en jongerenplatform CJP.

Nieuwe fase

Om een groeiend platform te kunnen blijven dat musea en publiek online verbindt op een duurzame manier, stapt MuseumTV nu een nieuwe fase in. Dit doet het zonder oprichter Marieke van der Donk, die de organisatie vanaf 1 oktober verlaat. “Met plezier en trots kijk ik terug op de afgelopen zeven jaren waarin we met vele musea en partners een groot publiek mochten bereiken. Met Museumtijdschrift zie ik de toekomst voor MuseumTV met vertrouwen tegemoet.”

Museumtijdschrift

Museumtijdschrift, opgericht in 1988, is hét blad voor de museumbezoeker die zoekt naar actualiteit en verdieping over kunst, erfgoed en design. Daarnaast heeft biedt Museumtijdschrift de meest complete tentoonstellingsagenda van Nederland. Ook online is Museumtijdschrift zeer actief, met nieuws, recensies en tentoonstellingstips.

Missie

MuseumTV en Museumtijdschrift delen eenzelfde missie: een breed publiek interesseren voor kunst, museale schatten en het rijke tentoonstellingsaanbod. Dat Museumtijdschrift en MuseumTV de krachten nu bundelen, resulteert in één plek waar zowel consumenten als musea elkaar vinden. Marti Huetink, directeur-uitgever Museumtijdschrift: “Door de krachten te bundelen, kunnen we de liefhebber van kunst, erfgoed en design nog beter bedienen. De samenwerking met MuseumTV brengt Museumtijdschrift online een stap verder”.

Wat verandert er voor de MuseumTV bezoeker en liefhebber?

Dat MuseumTV en Museumtijdschrift hun handen vanaf 1 oktober ineenslaan, heeft geen gevolgen voor de bezoekers en liefhebbers van het MuseumTV platform. Zij kunnen namelijk alsnog iedere maand de gebruikelijke museumvideo’s verwachten, evenals het regelmatig verspreiden van kunst en culturele content op de sociale mediakanalen van MuseumTV. 
 


Bureaus

Marketing

Economisch