Plan: NPO weer voor linkse mensen met hersenen
17-06-2010 (10:25) - Media
Een reclamevrije publieke omroep met één 24-uurs tv-zender voor nieuws en actualiteit en één 24 uurs tv-zender voor kunst en cultuur, zonder amusement, spelshows en sport. Dat is het plan van de werkgroep Andere Publieke Omroep, die woensdag overhandigd werd aan de Tweede Kamer en informateur Uri Rosenthal. In het nieuwe plan wordt de jeugdprogrammering tot een minimum beperkt en op de cultuurzender worden overdag alleen maar herhalingen uitgezonden.
De nieuwe publieke omroep zou 370 miljoen euro per jaar moeten kosten, vijftig procent minder dan het huidige budget. Die besparing komt vooral van het schrappen van één tv-zender en het afstoten van grote televisieshows, het dure Eredivisievoetbal en andere sportrechten aan commerciële partijen.
De werkgroep vindt de huidige publieke omroep ‘een duur doolhof van zendgemachtigden’ met kenmerken van ‘de commerciële hypecultuur’. Volgens de werkgroep hebben de nieuwe ‘rechtse’ omroepen PowNed en WNL niets te zoeken in het publieke bestel.