Sanoma wist al lang welke titels moesten verdwijnen

31-10-2013 (09:55) - Media

Fonk heeft een intern rapport van Sanoma in handen waar uit blijkt dat de uitgever al veel eerder wist welke titels verkocht zouden worden of zelfs verdwijnen.
 
Sanoma rept in het intern stuk -  de zogenaamde Brand Classification Print - uit september over oplage, mogelijkheid tot groei en online mogelijkheden van haar titels. De bladen zijn onderverdeeld in vijf verschillende categorieën: Develop, Harvest, Optimize, Rationalize en Rationalize +.
 
In de laatste twee categorieën staan waarschijnlijk de titels waar (te) weinig  of geen oplagegroei in zit, of wanneer er volgens de directie geen online mogelijkheid voor die titel lijkt te zijn.
 
In de eerste twee veilige categorieën – Develop en Harvest – stonden in september LINDA., Tina, Grazia, Zin, Flow, Fashionista, Know How en het al afgestoten FAB (Develop), Libelle, Donald Duck, Margriet, AutoWeek en VT Wonen (Harvest).
 
Onderverdeeld in de categorie Optimize staan de titels Story, Flair, Viva, Ariadne at Home, Truckstar, Fiets, Beau Monde, Eigen Huis & Interieur, Kijk, Vorsten Royale, Delicious, 101 Woonideeën, Seasons, Ouders van Nu, Knip Mode, Marie Claire, Nouveau, Knippie en Kek Mama.
 
In de categorie Rationalize staan onder andere Panorama, Playboy, Kinderen, Zeilen, Moto73, NUsport (ging al verdwijnen), Helden en Procycling. In de vijfde en laatste categorie (Rationalize +) staan Tuin & CO, Formule 1, Home and Garden, Nickelodeon, More Than Classic (MTC), Motor, Nieuwe Revu, Lekker, Cars Magazine, Babygids, Roots en het al verdwenen Esta.
 
De titels die volgens de berichten van vandaag uiteindelijk bij Sanoma blijven zijn Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA., Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista, Ouders van Nu, Kèk Mama, VT wonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur en AutoWeek. Bovenstaande merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive.
 
De toekomst van Beau Monde, Grazia, Marie Claire, Nouveau, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen, 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More Than Classic (MTC), Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale en Zin is onzeker. Deze titels mogen hopen op een andere uitgever.
 
Diverse sporttitels worden ondergebracht bij Sanoma-dochter Head Office NL. Advies - en accountantsfirma Deloitte is gevraagd om de verkoop van een deel van de bladen te begeleiden. Sanoma heeft 1600 mensen in dienst.

Reacties

tot zover het oktoberfest... slik.
JW @ 31-10-2013 09:00 uur
Met het verdwijnen van titels en banen bij Sanoma is het bewijs wederom geleverd dat uitgeven in dit digitale tijdsgewricht vraagt om toewijding van kleine redactieteams in een inspirerende maar ook stabiele omgeving. Voortdsurende wisseling van strategie en teams richt een magazine vanzelf ten gronde. Sanoma clustert haar bladen wederom op basis eeuwenoude uitgeefwetten. Adverteerders zijn allang niet meer geïnteresseerd in kolossaal volume, bladen worden voor hen langzaam maar zeker bijproducten. De kosten van het effectief bereik is de molensteen om de nek van de tijdschriften. Dit wordt nu nog enigszins verdoezeld door de abonnementen inkomsten. Met het verdwijnen van abonnees door de digitale concurrentie en de vergrijzing komt iedere titel vanzelf uiteindelijk onder water te staan. Sanoma wordt in print gebeten door de digitale kat en hond. Het maakt niet uit wie het hardst bijt, de kosten van drukken en distribueren zullen een blad nooit meer in een gezonde concurrentiepositie met digitaal uitgeven en digitaal "adverteren" brengen.

De kikker Sanoma weet nog steeds niet dat het water langzaam te warm wordt.

Peter Tuijnman, voormalig directielid Dagblad De Telegraaf
Peter Tuijnman @ 31-10-2013 09:35 uur

Bureaus

Marketing

Economisch