Sanoma wist al lang welke titels moesten verdwijnen
31-10-2013 (09:55) - Media
Fonk heeft een intern rapport van Sanoma in handen waar uit blijkt dat de uitgever al veel eerder wist welke titels verkocht zouden worden of zelfs verdwijnen.
Sanoma rept in het intern stuk - de zogenaamde Brand Classification Print - uit september over oplage, mogelijkheid tot groei en online mogelijkheden van haar titels. De bladen zijn onderverdeeld in vijf verschillende categorieën: Develop, Harvest, Optimize, Rationalize en Rationalize +.
In de laatste twee categorieën staan waarschijnlijk de titels waar (te) weinig of geen oplagegroei in zit, of wanneer er volgens de directie geen online mogelijkheid voor die titel lijkt te zijn.
In de eerste twee veilige categorieën – Develop en Harvest – stonden in september LINDA., Tina, Grazia, Zin, Flow, Fashionista, Know How en het al afgestoten FAB (Develop), Libelle, Donald Duck, Margriet, AutoWeek en VT Wonen (Harvest).
Onderverdeeld in de categorie Optimize staan de titels Story, Flair, Viva, Ariadne at Home, Truckstar, Fiets, Beau Monde, Eigen Huis & Interieur, Kijk, Vorsten Royale, Delicious, 101 Woonideeën, Seasons, Ouders van Nu, Knip Mode, Marie Claire, Nouveau, Knippie en Kek Mama.
In de categorie Rationalize staan onder andere Panorama, Playboy, Kinderen, Zeilen, Moto73, NUsport (ging al verdwijnen), Helden en Procycling. In de vijfde en laatste categorie (Rationalize +) staan Tuin & CO, Formule 1, Home and Garden, Nickelodeon, More Than Classic (MTC), Motor, Nieuwe Revu, Lekker, Cars Magazine, Babygids, Roots en het al verdwenen Esta.
De titels die volgens de berichten van vandaag uiteindelijk bij Sanoma blijven zijn Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA., Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista, Ouders van Nu, Kèk Mama, VT wonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur en AutoWeek. Bovenstaande merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive.
De toekomst van Beau Monde, Grazia, Marie Claire, Nouveau, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen, 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More Than Classic (MTC), Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale en Zin is onzeker. Deze titels mogen hopen op een andere uitgever.
Diverse sporttitels worden ondergebracht bij Sanoma-dochter Head Office NL. Advies - en accountantsfirma Deloitte is gevraagd om de verkoop van een deel van de bladen te begeleiden. Sanoma heeft 1600 mensen in dienst.