
Viaplay sluit zich aan bij Screenforce en NMO-kijkonderzoek
Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de Nederlandse Total Video marketingorganisatie. Daarmee wordt Viaplay ook aangesloten op het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de kijkcijfers van Viaplay TV rapporteert. De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland worden verzorgd door Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network.
"Met Viaplay verwelkomen we een interessante hybride broadcaster", zegt Screenforce Directeur Michel van der Voort. "Hiermee doel ik op het uitgebreide aanbod wat de broadcasters de laatste jaren ontwikkelen. Naast de lineaire zenders bieden zij ook streamingdiensten aan omdat dit een belangrijke manier van kijken geworden is. Zo kennen we binnen Screenforce al de streamers NPO Start, Videoland, HBO Max, Disney Plus en Sky Showtime.”
Kijkonderzoek
Van der Voort heeft grote verwachtingen van de volgende fase van het kijkonderzoek dat in september van start gaat: "Met vernieuwde technieken is het NMO in staat om ook de streaming diensten te meten. Nog niet alle diensten zullen vanaf het begin meedoen aan de rapportage. Onze ambitie is dat uiteindelijk alle Screenforce platforms gerapporteerd worden in het kijkonderzoek, maar de keuze is aan hen."
De Screenforce directeur sluit niet uit dat ze in de toekomst ook streaming platforms gaan verwelkomen die geen lineaire zenders hebben. "Dat is logisch omdat wij onze definitie van TV kijken al een tijdje verruimd hebben naar het kijken premium video. Dat wil zeggen, video van een hoogwaardige kwaliteit, vaak long form en voor adverteerders in een brand safe omgeving. Het onderscheid tussen lineair en on demand zal vervagen", aldus Van der Voort.
Het beste uit reclame halen
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce participanten op het gebied van public affairs.
Met de komst van Viaplay bestaat het collectief van Screenforce-participanten nu uit 14 partijen: Ster, RTL Nederland, Talpa Network, RPO, AT5, Paramount, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery, BBC NL, Ziggo Sport, Xite, NBCU en Hearst.