SKO Kijktijd en marktaandelen van december 2021

11-01-2022 (16:49) - Media

De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in december uit op gemiddeld 218 minuten per dag. In november was dit 202 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 168 minuten. Hiervan werd 133 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 50 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In november was dit 44 minuten.
 
De publieke omroepen behaalden in december 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,6%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,5% en de Talpa TV zenders 15,1%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 37,4%, de zenders van RTL Nederland 29,7% en de Talpa TV zenders 16,9%. Het marktaandeel van zowel NPO, RTL als Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
 

Meest bekeken programma's en bereik

De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal extra van 18 december. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 4.081.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 5,4 miljoen.

Er werd in december gemiddeld 35 minuten per dag uitgesteld gekeken. In november was dit 32 minuten. Het programma Even tot hier van 18 december had met 1,3 miljoen kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
 

Online TV & Video

De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is de oudejaarsconference van Peter Pannekoek van 31 december. De stream werd 529.488 keer gestart. Op de tweede plek staat Beau van 16 december met 482.298 gestarte streams.

Bureaus

Marketing

Economisch