SPOT introduceert Social TV Ratings
27-03-2013 (08:19) - Media
In samenwerking met Remotely.tv publiceert SPOT maandelijks de Social TV Ratings, een overzicht van de TV programma’s die de meeste tweets genereren.
De emotie van het TV kijken is niet meer weg te denken op de social media. Alle TV-gerelateerde tweets bevatten een schat aan informatie over de TV-beleving in Nederland. Met deze maandelijkse rapportages wil SPOT de wederzijds versterkende werking en de relatie tussen TV en social media inzichtelijk maken.
De maandelijkse Social TV Ratings bevatten ranglijsten gebaseerd op het aantal tweets, het aantal twitteraars en een overzicht van de trending TV-topics. Het sociale TV platform Remotely.tv verzorgt de rapportages. Hiervoor maakt zij gebruik van een automatische matching en opslag van twitterberichten bij TV programma’s. 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
Uniek in deze rapportage is dat de ranglijsten ook samengesteld zijn voor mannen en voor vrouwen apart. De verhouding man/vrouw wordt berekend op basis van accountgegevens, verkregen van Twitter, en met behulp van algoritmes waarmee een geslacht toegekend kan worden aan een ruime meerderheid van de accounts.
In de eerste rapportages van de Social TV Ratings is duidelijk te zien dat mannen veel twitteren over sportwedstrijden en films. Vrouwen twitteren graag over romantische komedies en vooral Goede Tijden, Slechte Tijden.
SPOT