We keken 100 uur naar voetbal
15-07-2010 (09:57) - Media
Het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika heeft de afgelopen maand letterlijk miljoenen Nederlanders in de greep gehouden. Na eenendertig WK-dagen, met zo’n honderd uur live voetbal, 36 edities van het NOS WK Journaal en 32 afleveringen van NOS Studio Sportzomer, blijkt dat het WK voetbal op televisie is gevolgd door in totaal 14,7 miljoen Nederlanders. Dit houdt in dat maar liefst 97,2% van de mensen van zes jaar en ouder minimaal vijf minuten heeft gezien. Ook de NOS-berichtgeving via Radio 1 en de speciale NOS WK-site, konden zich verheugen in een miljoenenpubliek.
Jan de Jong, algemeen directeur bij de NOS, kijkt tevreden terug op de WK-operatie: ‘De NOS heeft een fantastisch WK voetbal achter de rug. Er zijn geweldige prestaties geleverd op het veld door de spelers van Oranje, maar zeker ook achter en voor de schermen door de NOS-medewerkers. We hebben het uiterste gevraagd van onze mensen. En nooit is er geklaagd. Iedereen was bereid om dag en nacht te werken. Die inzet (lees unieke kwaliteit) zag je terug in onze uitzendingen. Heel Nederland was een maand lang in de ban van Oranje. Kijkcijferrecords zijn gebroken. Dat is geen doel op zich maar een illustratie van het maatschappelijk fenomeen dat het WK voetbal nu eenmaal is. Ik hoop dat de programma's van de NOS ertoe hebben bijgedragen dat we weer een stukje ‘onvermijdelijker’ zijn geworden.’
De Nederlandse televisiekijkers bleken echte ‘WK-verslaafden’. De 14,7 miljoen bereikte tv-kijkers zagen gemiddeld 17,4 wedstrijden. Deze verslaving bleek nóg iets erger te zijn bij mannen: mannen zagen gemiddeld 20 duels, terwijl vrouwen naar gemiddeld 14 wedstrijden keken. Overigens zijn circa 300.000 Nederlanders echte ‘diehards’; zij zagen minstens 50 van de 64 wedstrijden.
Het aantal mannen en vrouwen dat naar het WK heeft gekeken, was - met respectievelijk 51% en 49% - bijna fiftyfifty. De absolute piek van 9,5 miljoen thuiskijkers werd geregistreerd op dinsdag 6 juli om 22.22 uur, ten tijde van de spanning in de laatste seconden van Nederland-Uruguay, gevolgd door de vreugde-uitbarsting na het laatste fluitsignaal.
Het Nederlandse televisiepubliek geeft het WK met een 7,3 een mooi rapportcijfer. De zeven duels van Nederland werden duidelijk door een Oranjebril bekeken en scoorden met een waarderingscijfer van 7,7 nóg hoger. De hoogst gewaardeerde wedstrijden waren Nederland-Brazilië (8,3), Nederland-Uruguay (8,3) en Engeland-Duitsland (7,8). De door Oranje verloren finale tegen Spanje werd door de kijkers gewaardeerd met een rapportcijfer van gemiddeld 7,5.
Ook het NOS WK Journaal en de afleveringen van NOS Studio Sportzomer vielen in de smaak. Televisiekijkend Nederland gaf zowel het dagelijkse programma van Henry Schut en Hugo Borst als Jack van Gelders late avondprogramma gemiddeld een 7,4. Beide WK-programma’s konden zich verheugen in een miljoenenpubliek. Naar het WK Journaal en Sportzomer is door respectievelijk 11 en 10,8 miljoen mensen minstens één keer gekeken.