Communicatieprofessionals delen wereldwijd dezelfde uitdagingen
Ondanks grote regionale verschillen, delen communicatieprofessionals wereldwijd dezelfde uitdagingen in hun dagelijkse werk. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The State of Global Communications and Marketing’ van het internationale PR en communicatienetwerk IPREX
De 110 kantoren die wereldwijd bij IPREX zijn aangesloten hebben in het rapport elk voor de eigen regio in kaart gebracht hoe bedrijven op dit moment inhoud geven aan hun in- en externe communicatiestrategie. Daaruit blijkt dat er bij veel bedrijven minder geld beschikbaar is voor communicatie. Ook kunnen organisaties moeilijker aan ervaren communicatieprofessionals komen en vormen taalbarrières nog steeds een uitdaging. Wel is de verwachting dat technologie het ‘communiceren over de grenzen’ de komende jaren eenvoudiger zal maken.
Diversiteit
Het rapport bevat ook bevindingen over het outsourcen van communicatieactiviteiten en over de inspanningen die bedrijven doen op het gebied van diversiteit, gelijke behandeling en inclusie. Op dit punt blijkt er een duidelijk verschil te zijn tussen de EMEA-regio en de regio Azië-Pacific (APAC). Zo meldt bijna een vijfde (18%) van de EMEA-organisaties dat ‘DEI géén focus van onze organisatie is geweest’, terwijl alle ondervraagde APAC-organisaties melden op zijn minst ‘enige’ DEI-inspanningen te leveren.