4 op de 10 Nederlanders overwegen social media te verwijderen
Onze telefoons staan vol met social media-apps als Whatsapp, Instagram, Facebook en TikTok. Deze zorgen vaak voor afleiding en wekken gebruikers privacyzorgen. Daarom overwegen vier op de tien Nederlanders een of meer van deze apps van hun telefoon te verwijderen, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.
In samenwerking met onderzoeksbureau Panel Inzicht vroeg Slimster aan duizend Nederlanders welke apps zij op hun smartphone hebben en of zij overwegen deze te verwijderen. WhatsApp is veruit de meest gebruikte app, gevolgd door Facebook en YouTube. Toch worden vooral Snapchat en Instagram het vaakst genoemd om te verwijderen.
Er zijn duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen blijken vaker uitgekeken op social media-apps dan vrouwen, vooral op beeldgerichte apps zoals Instagram, Snapchat of TikTok. Bij vrouwen kan Facebook daarentegen het meest gemist worden. Opmerkelijk: een op de tien mannen overweegt WhatsApp te verwijderen, vijf keer zoveel als bij vrouwen.
Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er verschillen. Zo zegt een op de drie jongeren (18-30 jaar) dat ze Facebook wel willen verwijderen, net als veel dertigers. Van de 70-plussers daarentegen zegt ruim vier op de tien dat ze de waarde van LinkedIn niet meer inzien, waarschijnlijk omdat ze al gepensioneerd zijn.
Films en series ook tijdrovend
Volgens Pascal van de Beek van Slimster toont dit onderzoek dat steeds meer mensen kritisch kijken naar de impact van social media op hun leven. "De druk om altijd online te zijn en eindeloos te scrollen eist zijn tol. Mensen willen meer rust en privacy en gaan kritischer om met hun apps."
Uit het Social Media Onderzoek 2024 van Newcom bleek dat Nederlanders gemiddeld bijna twee uur per dag op social media doorbrengen. Bij jongeren (15-19 jaar) is dit zelfs bijna drie uur. Dit heeft gevolgen voor hun mentale gezondheid; uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 60 procent van de tieners vooral negatieve effecten ervaart van social media-gebruik.
Naast social media nemen ook streamingdiensten veel tijd in beslag. We kijken dagelijks gemiddeld twee uur en een kwartier naar films en series. Uit een vorig onderzoek van Slimster bleek dat we sterker gehecht zijn aan Netflix en Videoland dan aan social media: bijna zes op de tien mensen zou liever ‘de socials’ vaarwel zeggen dan hun streamingdiensten opgeven.