Alles voor de sport: Nederlands’ bekendste sportmarketeer publiceert biografie
Op 1 mei wordt de biografie van Frank van den Wall Bake, sportgek en pionier op het gebied van sportmarketing in Nederland, gepresenteerd. Het boek met de titel, “Alles voor de sport”, gaat over de ontstaansgeschiedenis van sportmarketing en de betekenis van de (toen) nieuwe commerciële partners voor de sport.
In de biografie, geschreven door sportjournalist Leo Aquina, neemt Van den Wall Bake de lezer mee in zijn leven en loopbaan langs een indrukwekkende lijst van sporters, instellingen, sportbonden en bedrijven. Het boek leest als een spannend en inspirerend kwajongensboek. Het vertelt over de betekenis van commercie voor de sport en over de hoogte- en dieptepunten van Frank, zowel zakelijk als privé.
Eerste sportmarketingbureau in Nederland
In 1978 richtte Frank het eerste sportmarketingbureau op in Nederland. Hij maakte al snel furore met bekende sportinitiatieven zoals de PTT Telecompetitie, het Holland Heineken House, de Spa Regatta en de Amstel Cup. Hij ontwikkelde onder andere het sponsorbeleid voor de hockey- en tennisbond en koppelde het fietsteam van Jan Raas aan de Rabobank. Minder bekend is zijn rol bij het koppelen van Louis van Gaal aan Truus.
Sport, sporters en sponsors
In meer dan 40 jaar ontwikkelde sportmarketing zich tot een miljarden business. Frank introduceerde grote bedrijven zoals KPN, Shell en Unilever in de sport, maar stelde daarbij altijd het belang van de sport en de sporter centraal. Dat verklaart de vriendschappen die Frank sloot met sporters, zoals Marit Bouwmeester, Johan Cruijff, Tom van ’t Hek, Pieter van den Hoogenband, Ronald Koeman, Richard Krajicek, Sven Kramer, Marcella Mesker, Esther Vergeer en vele anderen.
Liefde voor de sport
Frank van den Wall Bake: 'Met dit boek wil ik mensen inspireren en laten zien hoe fascinerend de wereld van sportmarketing kan zijn. Het is niet alleen een verhaal over mijn persoonlijke reis, maar ook een bron van inzicht en inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in de kracht van sport als een platform voor marketing en sociale en maatschappelijke verandering.' Met “Alles voor de sport” hoopt Frank lezers te motiveren om de mogelijkheden en uitdagingen van sportmarketing te verkennen en te omarmen.
Bedreigingen
Volgens Frank dreigt het commerciële belang te overheersen boven het belang van de sport en de fans. Exemplarisch noemt hij dan ook de zichtbaarheid van gokmerken in de sport en events zoals bijvoorbeeld bekerfinales die plaatsvinden in het Midden-Oosten. Frank (79) is nog steeds hyperactief. Hij is partner bij reputatiebureau IVRM Sport, adviseur van diverse bonden en sponsors en bestuurslid van DutchSail.
Titel: Alles voor de sport
Ondertitel: De BV Sport van Frank van den Wall Bake
Auteur Leo Aquina
ISBN 978-94-90951-77-1
Prijs 24,95